Playstation2:lle ei ole ilmestynyt kunnon tasohyppelypelejä sitten viime joulun. Silloin mustan laatikon omistajia siunattiin sekä erinomaisella Klonoalla että visuaalisesti huikealla Jak & Daxterilla. Tasohyppelyfanin nälkävuosi päättyy juhla-ateriaan Rathcet & Clankissa, joka on lajityypin tyylipuhtaimpia suorituksia miesmuistiin. Pelin takaa löytyy Spyro-sarjan luonut Incomniac, jolle uutukainen on ensimmäinen PS2-julkaisu.
Tänä vuonna erityyppiset härvelit ovat hiipineet tasohyppelypeleihin. Mario suihkutteli vettä monitoimisella ruiskullaan ja Xboxin Blinxissä liikuttiin ajassa ristiin rastiin. Ratchet and Clankissa pelaajan käsiin ei uskota vain yhtä, vaan peräti neljäkymmentä kapistusta. Leluarsenaali kasvaa tipoittain tehtäviä suorittamalla. Aseet tuovat perinteiseen tasohyppelyyn räiskintäelementin ja erilaiset kapistukset sallivat hurjan määrän pelitekniikoita. Kopterirepun tai magneettikenkien kaltaiset apuvälineet avaavat uusia puolia vanhoista kentistä. Uusien aseiden tehtäväksi jää lähinnä antaa sankarin jakoavaimelle tuhoisampia ja koomisempia vaihtoehtoja.
Sankarina loikkii avaruusajan remonttireiska Ratchet. Muutamaan käänteen kautta korvakorva muodostaa parivaljakon robotti Clankin kanssa. Dynaaminen duo suunnistaa yhteistuumin pelastamaan galaksia planeettoja ryöstäviltä konnilta. Planeettoihin jaettu pelimaailma ei avaudu yhtä kitkattomasti kuin Jak & Daxterissa, mutta on huomattavasti monipuolisempi. Jokaisella maailmalla on omat piirteensä ja vastustajansa. Tehtävät voivat olla puhdasta räiskintää, tasohyppelyä tai tavaroiden keräämistä. Spyrojen tapaan useimmista paikoista löytää pienellä vaivalla minipelejä ja taitavasti kätkettyjä salaisuuksia.
Seikkailu etenee suhteellisen suoraviivaisesti planeetalta toiselle. Eteneminen vaatii useimmiten planeetan kaikkien tehtävien suorittamista, jotta kaikki olennaiset härvelit saa mukaansa tuleviin koitoksiin. Kentät ovat kooltaan valtavia, mutta alistavat useimmiten suoraviivaiseen etenemiseen. Useille planeetoille palataan myöhemmin tutkimaan alueita laajemmin vasta hankittujen lelujen avulla. Myrkyllisen kaasuplaneetan Ratchet pääsee tutkimaan itse vasta kun on saanut happinaamarin lomaparatiisin omistajalta. Ongelmatilanteissa näytön paikan saa Clank, jonka tehtävissä mm. komennetaan robottiapulaisia Oddworld-pelien hengessä.
Monet kapistuksista ovat varsin nokkelia, mutta useimpia vekottimia ei pääse koskaan käyttämään samalla vapaudella kuin vaikkapa Mario Sunshinessa. Leluja voi olla hurja määrä, mutta useimmilla on tarkasti rajattu käyttötarkoitus- ja paikkansa. Magneettikengillä ei voi kiivetä millä tahansa metallipinnalla. Varusteiden kerääminen ja kenttien uusintapelaaminen uusilla työkaluilla kuitenkin innostaa jatkamaan loppuun asti. Kätevän pikavalintavalikon alle voi valita kahdeksan yleisintä työkalua. Selkeät valikkoruudut ja moitteeton pelattavuus takaavat nautittavan pelikokemuksen. Stressaamisen aihetta tuottaa lähinnä hidasliikkeisen kuvakulman ohjailu kameratikulla.
Ratchet & Clank kerää yksiin kansiin aineksia useammasta pelityypistä erittäin onnistunein tuloksin. Graafisesti se on vuoden komeimpia PS2-pelejä Metal Gear Solidin rinnalla, mitä tyylitajuun ja tekniseen huolellisuuteen tulee. Tyylipuhdas toteutus ja viimeisen päälle hiottu pelattavuus jättävät hyvin vähän parantamisen varaa. Joulumyyntiin ilmestyy valtava määrä pelejä lapsille ja lapsenmielisille, mutta Ratchet & Clankista on vaikea pistää paremmaksi.