Aika tarttua aseisiin – arvostelussa No Place for Bravery

Veri ja suolenpätkät lentävät tässä taistelupelissä, jossa rohkeudelle ei ole tilaa.

21.09.2022

No Place For Bravery on yksinkertaisuudessaan kelvollinen RPG-peli, jossa veri vuotaa ja vihollisia lahdataan oikealta ja vasemmalta köykäisen tarinan oikeuttamana. Päähenkilö Thorn on traumatisoitunut soturi, joka menetti tyttärensä Leafin heidän kylänsä kohdatessa pahuuden voimien hyökkäyksen. Thorn on päättänyt löytää ja pelastaa tyttärensä, joten hän lähtee yhdessä poikapuolensa Phidin kanssa veriselle etsintäreissulle.

Mekaniikaltaan No Place for Bravery on hyvin yksinkertainen. Lyönnit, torjunnat, jouskarin käyttäminen ja lataaminen sekä juoksupyrähdys on sijoitettu omiin nappeihinsa. Nappien iskostuminen selkärankaan voi viedä tovin, mutta kerran muistiin jäätyään ne pysyvät siellä läpi seikkailun.

Thornilla on pelin edetessä käytettävissä kolme erilaista asevaihtoehtoa: miekka ja kilpi, varsijousi sekä suuri leka, jolla voi iskeä esimerkiksi kilpien läpi ja kiviä palasiksi. Taisteluiden yhteydessä Thorn ei tyydy vain mukiloimaan vastustajan elinvoiman nolliin, sillä henkihievereissään olevat vastustajat sankarimme viimeistelee mitä hienoimmilla iskukombinaatioilla. Kuoltuaan viholliset tiputtavat usein sekä rahaa että taisteluissa hyödyllisiä tarvikkeita.

Thornin on myös mahdollista ostaa erityisiä taitoja, kuten voimakkaampia lyöntejä tai iskusarjoja. Taitojen ostamiseen tarvitaan sekä rahaa että ympäri maailmaa ripoteltujen kirjoitusten löytämistä. Aseilla ja taistelutyyleillä on vahvuutensa erilaisia vastustajia vastaan taistellessa. Ja vihulaisia Thornilla riittää niin, että sormet eivät pysy laskussa mukana.

Dewr on yhdeksästä alueesta koostuva maa, jossa Thorn kulkee niin lumisissa tuiskuissa kuin puiden täyttämissä metsissä. Tarina tarjoaa pintaraapaisun mantereen historiasta sekä siitä, miksi nyt valloillaan olevaan kaaokseen on ajauduttu. Syvemmin Dewrin maailmasta kiinnostuneelle pelaajalle No Place for Bravery tarjoaa hurjan määrän luettavaa taustatietoa aina henkilöhahmoista historiallisiin tapahtumiin ja poliittisiin kahnauksiin. Dokumentaatiot on piilotettu ympäri pelimaailmaa niistä kiinnostuneiden löydettäväksi.

Thorn voi hyödyntää pikavalikossa neljää erilaista tavaraa, kuten energiaa palauttavia liemiä, heittotikareita tai heitettäviä räjähdemyrkkyjä. Näitä kertyy matkaan seikkailun aikana, vihulaisia tappaessa sekä leirinuotion äärellä majailevilta myyjiltä. Tarvikkeet ovat erityisen hyödyllisiä siinä vaiheessa, kun vastustajat piirittävät Thornia ja joka puolelta tulee tappavia lyöntejä. Leirinuotiot ovat seikkailun kannalta elintärkeitä, sillä niissä rukoileminen palauttaa elinvoimat täyteen sekä tallentaa pelin. Tuli edustaa elämää, sillä leirinuotioiden ääreltä seikkailu myös jatkuu siinä tapauksessa, että viholliset asettivat ylitsepääsemättömän haasteen.

Kun vastassa on erittäin kestävä ja voimakas pikkupomo sekä hänen kaksikymmentä alamaistaan, taistelusta ei ole helppo selvitä hengissä ilman apuvälineitä. Pikavalikkoon pääsee ZR-näppäintä pohjaan painamalla, jossa jokaiselle painikkeelle voi valita haluamansa tarvikkeen. Välillä kullankalliita tarvikkeita kuluttaa vahingossa, sillä pikaisesti ZR-painiketta painamalla Thorn hyödyntää samaa tarviketta kuin viimeksi. Tämä turhauttaa varsinkin tarpeellisten hyödykkeiden osalta, joita ei olisi enää tuhlattavaksi aivan syyttä suotta.

No Place for Braveryssä on kolme eri pelitilaa: Story Mode, No Place for Bravery ja You Are Not Prepared. Tarinatila tarjoaa vähemmillä vastustajilla täytetyn maailman, kun taas viimeksi mainittu pistää pelaajat todellisen haasteen äärelle. Arvostelu tehtiin normaalivaikeudella eli pelin nimikkomoodilla. Siinäkin pelin vaikeus ja vastustajien määrä aiheutti jo alkuvaiheissa enemmän kuolemia kuin arvostelija kehtaa ääneen myöntää. Toistuva kuoleminen samassa kohdassa aiheuttaa turhautumista, mutta kun lopulta selviytyy vaikeasta taistelusta hengissä, serotonit virtaavat ja euforian tunne on taattu. Hymy yleensä hyytyy viimeistään seuraavan taistelun kohdalla.

No Place for Braveryn musiikki sopii pelin keskiaikaiseen tunnelmaan. 2D-maailman liikkumistahti on melkoisen rauhallinen, jolloin ympäristön kartoittaminen vie hyvän tovin ajallisesti. Lisäksi on mainittava, että Nintendo Switchillä latausajat siirtyessä paikasta toiseen ovat vähän turhan pitkiä. Jopa peliä avatessa joutuu odottamaan välillä turhauttavankin pitkän ajan.

Suoranaiset bugit latistavat ikävästi No Place for Braveryn tarjoamaa kokemusta. Välillä esimerkiksi tarinankerrontaosuuksissa Thorn tuplaantuu näytölle. Usein vastustajat kahdentuvat käyskennellessään aseidensa kanssa kohti sankaria siten, että he jättävät ikään kuin ”varjon” itsestään. Samoin useampi vastustaja voi päätyä päällekkäin, jolloin esimerkiksi kolme vihulaista näyttää yhdeltä, mutta kaikkien tappamiseksi tarvitaan kolminkertainen iskumäärä. Toisinaan vihollinen onnistui saamaan ikuisen kilven, joka teki vihulaisesta käytännössä kuolemattoman.

Erityisen harmittavia tällaiset bugit ovat pomotaisteluissa. Tapahtuipa eräskin pikkupomotaistelu, jonka ajaksi pelaaja lukittiin taisteluareenalle taistelutaidon avaavaa kirjoitusta suojelevan vihun kanssa. Ikävänä yllätyksenä kyseinen limanuljaska katosi vain yhtäkkiä taistelukentältä. Thorn jäi siis yksin tällä areenalle ja sai toki taistelutaitokirjoituksen, mutta ei voinut mitenkään poistua alueelta. Pelin käynnistäminen uudelleen onneksi ratkaisi ongelman.

No Place for Bravery veren ja kuoleman täyttämä taistelupeli, jossa joko syödään tai tullaan syödyksi – tai tässä tapauksessa pikemmin tullaan hakatuksi lihamurekkeeksi. Pelkästään lyömispainiketta rämpyttämällä ei ole toivoa selvitä hengissä. Erilaisten aseiden ja hyödykkeiden käyttäminen oikein on avain selviytymiseen. Kelvollinen tarina täyttää tehtävänsä – eli siis antaa syyn vastustajien lahtaamiselle – ja syvemmin Dewrin maailmasta kiinnostuneelle on runsaasti luettavaa tekstiä. Arviointivaiheessa ilmenneet bugit rokottavat kokonaisuudessaan pelikokemuksesta kuitenkin liiaksi, joten on toivottavaa, että nämä korjataan erilaisten päivitysten yhteydessä.

Saatavilla: Nintendo Switch (testattu), PC
Ikäraja: PEGI 16

YHTEENVETO:
** / *****
No Place for Bravery tarjoaa haastetta ja mukiinmenevän seikkailun RPG:n ystäville. Tapettavaa riittää ja eri asevaihtoehdot sekä vihollisten vaihtelevuus vaativat pelaajalta vähän enemmän strategiaa kuin pelkän hakkaamisnapin painamista. Musiikki tuo sopivaa tunnelmaa, mutta valitettavasti pelissä ilmenevät bugit syövät sitä fiilistä tehokkaammin kuin kymmenes äkkikuolema samassa taistelussa. Mahdollisten bugikorjauksien jälkeen ehdottomasti kolmen tähden peli.

Auringonlasku on Dewrissä kaunis. Paitsi kun Sarvi-Sakke tulee sen tielle

Lisää luettavaa