Maailmanvalloitusklassikon uusin evoluutio – katsauksessa Civilization VI

Vuoropohjaisten strategiapelien kuningaskunta uudistuu jälleen uudella Civilization-tittelillä. Huippusuosittu sarja on myynyt kymmeniä miljoonia kappaleita maailmanlaajuisesti, joten uusimmalta julkaisulta odotetaan taas paljon. Firaxis-studion tuorein taidonnäyte, Civilization VI, saapui tänään kauppojen hyllyille. Pelkästään Gamescomissa saadun tunnin pelisession perusteella voi sanoa, että peliä on uudistettu rankasti. Nähtäväksi jää, riittävätkö uudistukset tyydyttämään nälkäisen fanijoukon.

Pelin perusperiaate ei ole muuttunut: tarkoitus on edelleen nostaa oma sivilisaatio maailman johtajuuteen yhdellä monista eri voittostrategioista. Matka aloitetaan alkeellisella kylällä kivikaudella, joka ajan saatossa kehittyy omien valintojen mukaisesti niin teknologisesti kuin sotilaallisestikin. Parhaassa tapauksessa pienestä kalastajakylästä kehkeytyy miljoonakaupunkien ja kulttuurin kehto. Pahimmassa tapauksessa pelaaja pyyhitään pois kartalta ennen kuin hän on edes päässyt maistamaan vallan huumaa.

civilizationvi-prev1

Ulkonäöllisesti muutokset aiempiin versioihin ovat selkeästi havaittavissa. Kuudennen Civilizationin koko olemus on pirteämpi: värit ovat kirkkaampia ja tekstuurit yksityiskohtaisempia. Piirtotyylissä on menty pehmeämpään, vähemmän realistisuutta tavoittelevaan suuntaan. Myös käyttöliittymää on kevennetty, ja iso osa datakylläisistä lisätietosivuista on pyritty tuomaan helpommin saataville pelaajan näkökenttään pienien infoikkunoiden avulla.

 

Yksi suurimmista muutoksista heti päivitetyn ulkoasun jälkeen on kaupunkien ja niiden sisältämien rakennusten vapauttaminen yhdestä karttaruudusta. Aiempien Civ-pelien kaupungit veivät yhteiskunnan alueelta vain yhden ruudun huolimatta siitä, kuinka monta maailmanihmettä tai rakennusta kaupunki sisälsi. Civilization VI:ssa rakennukset muuttuvat kaupunginosiksi, joilla metropoli leviää useampaan ruutuun. Erilaiset kaupunginosat saavat bonuksia sijainnistaan, esimerkiksi vuorien läheisyydestä. Kaupunkisuunnittelu tulee mukaan aivan uudella tavalla, ja Civilization VI pakottaa pelaajan miettimään valintojaan rakentamisen suhteen tarkemmin.

Toinen huomattava muutos on henkilöyksikköjen, kuten sotilaiden ja rakentajien, toiminnan päivittäminen. Rakentajat eivät enää ole pysyvä resurssi, jotka jäävät loppupelissä pyörimään toimettomana, vaan kullakin rakennusyksiköllä on kolme käyttökertaa, jonka jälkeen ne katoavat. Rakentajien tekemät muutokset ovat myös välittömiä sen sijaan, että niitä saisi odotella kymmeniä vuoroja. Tämä uudistus antaakin mielenkiintoisen strategisen lisämausteen rakentamiseen. Sotilaissa taas uutena ominaisuutena on yksiköiden yhdistäminen, mikä mahdollistaa erityyppisten taisteluyksiköiden ja siviiliyksiköiden yhdistämisen yhdeksi moniosaajaksi. Tämä tekee esimerkiksi heikompien siiviiliyksiköiden turvaan saattamisen helpommaksi.

civilizationvi-prev2

Teknologia ja tutkimus on pistetty rankasti uusiksi. Tutkimus on jaettu kahteen erilliseen linjastoon, ja molemmat niistä ovat huomattavasti mukautuvampia kuin aiempi massiivinen tutkimuslabyrintti. Kulttuuri ja sotilastieteet ovat osiltaan erillisissä linjastoissa, mikä mahdollistaa molempien yhtäaikaisen kehittämisen ilman, että se tarkoittaa uhrausta toisen suhteen. Lisäksi erilaiset etapit vuorojen aikana antavat lisäpontta tutkimukseen: esimerkiksi rannikkokaupungin rakentaminen antaa lisänopeutta merenkulkuteknologian oppimiseen. Tämä edistää omalta osaltaan erilaisen kaupunkisuunnittelun ja tutkimusmatkailun tärkeyttä, sillä teknologinen edistyneisyys on edelleen yksi pelin kulmakivistä.

Uudistukset eivät toki jää tähän: uusin Civilization on lisäksi tuonut päivityksiä muun muassa viholliskansakuntien johtajien toimintatapoihin, uusia pelin päättäviä voittostrategioita sekä massiivisen päivityksen siihen, miten diplomatia toimii.

Tavoitellaanpa koko maailman johtajuutta sitten diplomaattisesti äänestyksen kautta tai sotilaallisella ylivoimalla, mahdollisuuksia on runsaasti. Civilizationin syvyys piileekin sen lukemattomissa keinoissa tavoitella voittoa valtataistelussa niin tekoälyä kuin verkkohallitsijoitakin vastaan. Uusin Civilization ei ole perinteitä kunnioittaen kuitenkaan vain päältä kiillotettu versio kauniimmilla grafiikoilla, vaan päivitykset koskevat kokonaisvaltaisesti myös monia pelimekaniikoita. Uudistusten määrää ja tyyliä katsellessa alkavat jo sormet syyhytä uudestaan näppäimille pääsyä, jotta pääsee kunnolla itse testaamaan sitä, kuinka syvälle uudet muutokset todella menevät.

Saatavilla: PC
Ikäraja: 12