Todistetusti muita fiksumpi – arvostelussa Big Brain Academy: Brain vs. Brain

Haasta itseäsi ja nöyryytä lähipiirin sekä verkkopelin hölmöjä Switchin kilpailullisessa pähkäilypelissä.

03.01.2022

Nintendo on vuosien saatossa erikoistunut Mario-julkaisujen, Zelda-seikkailujen sekä muiden ikonisten tuotosten ohessa myös pulmapeleihin. Tohtori Kawashiman nimissä julkaistut Brain Training -pähkäilyt sekä muut tuotokset ovat hyötyneet erityisesti käsikonsolien kosketusnäytöistä. Näinpä pieni aivojumppa on piristänyt monien stressaavaa päivää, kun työkiireet on saanut vaihdettua lyhyeen irtiottoon. Siinä missä aiemmat teokset ovat pääasiassa keskittyneet omien hoksottimien hiomiseen, uusi Big Brain Academy: Brain vs. Brain nostaa esille kilpailullisuuden. Ken on Maan älykkäin Switch-peluri?

Big Brain Academy: Brain vs. Brain on ulkoisesti todella minimalistinen ja yksinkertainen. Simppeli piirrosgrafiikka vakuuttaa persoonallisuudellaan, mutta varsinaisen ikimuistoiseksi sitä ei voi sanoa. Toisaalta ulkoasultaan monipuolisesti muokattavat hahmot saavat tyylivalinnasta sopivan ripauksen huumoria. Etenkin verkkopelin puolella vastaan tulevat pelurit eroavat mukavasti toisistaan.

Kaiken keskiössä on kuitenkin hoksottimien terävöittäminen. Pelin pulmat on jaoteltu viiteen eri kategoriaan, jotka kutittelevat aivojen eri kulmia. Yhtäällä mitataan hahmottamiskykyä, toisaalla kokeillaan muistin toimivuutta ja tunnistusosiossa pyritään valitsemaan joukosta oikeat kuviot. Pulmia itsessään on vain neljä per osa-alue, joten minuutin kestävät aivojumpat on voimisteltu nopeasti. Onneksi omaa tulostaan voi alkuvenyttelyn jälkeen parannella asianmukaisiin ennätyskorkeuksiin.

Pulmien vähäinen määrä ei liiaksi haittaa, sillä tehtävät ovat monipuolisia ja hyvin suunniteltuja. Toisaalta nykyisellään niiden kanssa on väkisin pohdittava sitä, olenko viisastunut vaiko vain oppinut kyseisen tehtävän. Pari lisäkikkaa olisi tehnyt kokonaisuudesta selvästi kattavamman.

Yksinpelaajalle riittää tehtävää. Pulmia voi ratkoa osa-alueittain, yksittäin tai kokonaiskuvaa hahmotellen. Kun kaikkia älykkyyden mittareita on punnittu, muodostuu ruudulle tuloskuvaaja. Tämän jälkeen onkin helppo kohdistaa kahvitauot ongelmakohtien hiomiseen. Niin ikään omien ennätystulosten nostaminen kirkkaammalle mitalille on tutun tehokas motivointikikka.

Jo lisänimi Brain vs. Brain korostaa, että kyseessä on ennen kaikkea kilpailu. Omia harmaantuvia aivosolujaan voi mittauttaa paitsi itseään vastaan mutta myös peliseuruetta tai verkkohaamuja verrokkina käyttäen. Näistä viimeisin on mielenkiintoisin. Ghost Clash -tilassa vastaan asettuvat muiden pelureiden haamutulokset. Lataustauko kertoo vihulaisesta kaiken oleellisen, eli kerrotun ammatin, iän sekä valitun nokkavan kommentin. Kunhan haaste on suoritettu ja vastapuoli selätetty, aukeaa omaan käyttöön uusi nokkava kommentti.

Verkkopelitila on mukavaa lystiä lyhyissä rykäisyissä. Siinä oleva kilpailullisuus on kaikin puolin hyvästä, sillä pärjääminen on kivaa ja häviäminen ei haittaa. Sen sijaan paikallisen moninpelin kohdalla älypelit eivät täysin sovellu illanistujaisiin. Itsehän olen luonnollisesti älykäs, kaikin puolin täydellinen ja ennen kaikkea hallitsemassa konsolin virtapainiketta, mutta joukon tyhmimmän ilta saattaa pilaantua jatkuvista selkäsaunoista.

Koko teoksen isoin ongelma on kuitenkin ohjaimissa. Big Brain Academyä voi pelata Switchin kosketusnäytöllä, Joy-Coneilla tai Pro Controllerilla sujuvasti. Näistä ensimmäiseksi mainittu on kuitenkin selvästi ylivertaisin, kun ruudulta valitaan sopivaa kohdetta tai vaihtoehtoa. Tämän vuoksi verkkopelissä ja tulostauluilla pärjääminen käytännössä vaatii ruudun näpyttelyä, sillä tatilla vekslaamisessa antaa kohtuuttomasti tasoitusta. Tulokset eivät siis ole millään tavoin vertailukelpoisia.

Kaikesta huolimatta Big Brain Academy: Brain vs. Brain on toimiva pulmapeli, jonka parissa hoksottimia saa viihdytettyä mukavissa merkeissä. Pieni kilpailullinen elementti sai tehtyä arvostelujaksoista tavallista kutkuttavampia. On kuitenkin sanottava fyysisiä pelejä arvostavana, että erityisesti pulmapelien kohdalla nopeasti avattava digiversio olisi järkevämpi valinta. Tällöin pelin käynnistäminen on nopeaa ja helppoa, eikä lyhyestä kahvitauosta kulu suotta aikaa oikean kotelon metsästämiseen.

Saatavilla: Nintendo Switch
Ikäraja: PEGI 3

Lyhyen matikan oppimäärän pääsi sentään läpi.

Lisää luettavaa