Kotimaista kopterikolistelua – arvostelussa Choppa

Suomalaisen Parta Gamesin esikoinen tarjoaa pikkurahalle sopivaa vastinetta.

23.02.2017

Choppa on suonenjokelaisen pelitalo Parta Gamesin esikoisteos, joka näki päivänvalon jo viime huhtikuussa mobiilialustoilla ja nyt kopterointi on saapunut hiottuna versiona Steamiin.

Pelin perusajatus on hyvin simppeli – pelaaja hyppää pelastushelikopterin puikkoihin tehtävänään pelastaa yksi tai useampi huono-onninen henkilö öljynporaukseen liittyvien katastrofien keskeltä. Pelastusoperaatioiden tiellä ovat niin teräspilarit, tulivuoret ja öljysiilot. Näistä huolimatta useimmiten pelaaja joutuu kiroamaan lokkeja ja epämääräisiin paikkoihin unohtuneita propaanikanistereita.

Pelin graafinen ilme tuo mieleen Broforcen ja Flappy Birdin. Pikseligrafiikka ajaa asiansa ja pitää pelin teknisen vaatimustason niin alhaisena, että vanhempikin mylly pyörittänee peliä ongelmitta. Musiikillisesti peli tarjoaa mukiinmenevää, kitarapainotteista rock’n’rollia. Teknisesti peli on hyvin stabiili, enkä parhaista yrityksistäni huolimatta saanut peliä kaatumaan.

Alkuun pelaajalle annetaan hyvin köykäinen helikopteri, joka räjähtää hyvin herkästi, mutta pelastettuaan tarpeeksi ihmisiä, pelaaja voi helpottaa pelastusoperaatioita ostamalla helikopteriin tehokkaamman moottorin, enemmän panssaria tai pidemmät laskutikkaat.

Päivitysen lisäksi pelaaja voi ostaa yhteensä 10 erilaista lentävää härpäkettä, aina tavanomaisista helikoptereista kuumailmapalloon ja puiseen helikopteriin. Osassa näistä koptereista on erikoisominaisuuksia, kuten sähkön- tai kipinänkestävyyttä, mutta muuten eroavaisuudet jäävät lähinnä siihen massantunteeseen, joka eri kokoisilla koptereilla on.

Kopterin räjähtäessä peli tarjoaa kaksi vaihtoehtoa. Joko palataan kopteritalliin hankkimaan päivityksiä kopteriin tai jatketaan kenttää maksamalla muutama kolikko. Tämä on hyvin ovela tapa saada pelaaja pohtimaan, pitäisikö kokeilla vielä kerran samaa kenttää läpäisypalkkion toivossa vai pitäisikö hupenevat kultakolikot sijoittaa parempaan lennokkiin.

Chopan Steam-versiossa on kolme eri kenttäteemaa, kun pelin mobiiliversiossa ei niitä ollut kuin yksi. Vanha tuttu öljynporauslautta on saanut kaverikseen huomattavasti brutaalimman autiomaa-teemaisen kentän. Tykistökeskitysten, tankkien ja sahanterien lisäksi kenttiin ilmestyy perushelikopterit lamaannuttavia sähkökoptereita. Riskit ja haasteet aavikolla ovat huomattavasti kovempia kuin aavikolla, mutta toisaalta aavikko tarjoaa myös enemmän mahdollisuuksia kerätä rahaa.

Uutena ominaisuutena peliin on lisätty erinäisiä tehtäviä. Useimmiten nämä tehtävät ovat yksiselitteisiä, kuten vaikkapa ”Pelasta kolme ihmistä” tai ”Pese kolme kärähtänyttä pelastettavaa”. Omalta osaltani tehtävien tekeminen meinasi tyssätä ensimmäiseen tehtävänantoon, joka oli sanailtu epäselvästi. Tehtävässä puhuttiin vaikeamman reitin läpäisystä, mutta en aluksi oivaltanut tämän tarkoittavan hankalaan sijoitetun pilvirenkaan läpäisemistä.

 

Peli generoi kentät satunnaisesti, mikä on samaan aikaan siunaus ja kirous. Toisaalta, jokaisella pelikerralla pelaaja kohtaa aina uudenlaisia haasteita, mutta ajoittain pelin satunnaislukugeneraattori luo kentän, jota ei yksinkertaisesti voi läpäistä. Törmäsin itse kaksi kertaa tilanteeseen, missä pelastettava pikseliukkeli oli alunperin hyvin tiukassa kolosessa, mutta ukkelin päälle oli tippunut tynnyri, jota oli mahdoton liikuttaa. Pelastettava jäi siis jumiin. Sen lisäksi törmäsin kerran aavikolla kenttään, jossa kaksi sahanterää oli jumiutunut sellaiseen asentoon, ettei helikopteri yksinkertaisesti mahtunut läpi.

 

Autiomaan lisäksi peliin on lisätty Survival-pelimuoto, missä pelaajan tulee väistellä kentän alalaidasta ammuttavia ilmatorjuntaohjuksia, taivaalta tippuvaa roinaa ja asteroideja. Täyspanssaroidulla kopterilla onnistuin selviämään juuri ja juuri alle puolitoista minuuttia, mutta kyseisellä kerralla minulla kävi järjetön munkki. Jo puoli minuuttia kyseisessä tulituksessa on loistosuoritus.

 

Choppa pitää peruspelinsä hyvin yksinkertaisena, mutta olisin toivonut vaihtelua hieman aiemmin. Peli muuttaa perusmekanismiaan vasta 15. kentän kohdalla, jolloin se lisää toisen pelastettavan kentälle, mutta minusta tämän toisen pelastettavan olisi voinut lisätä peliin paljon aiemmin.

Choppa on täydellinen peli lyhyihin pelisessioihin, kun aikaa tai energiaa suurempien pelien käynnistämiseen ei ole. Pelille pitää antaa kiitosta siitä, että se pyörähtelee tanssin tapaan vanhemmillakin tietokoneilla. Choppa tarjoaa sisällöllisesti juuri tarpeeksi pienpeliksi, eikä neljän euron hintalapulla pidä enempää toivoa, varsinkaan jos Parta Games vielä jatkaa pelin kehittelyä ja lisää siihen vaikkapa muutaman avattavan lisäkentän.

Saatavilla: PC