Indie-tutka: Katsauksessa Below Nowhere, Harvest Hunt ja Loop//Error

Mitkä indie-kauhupelit tekevät vaikutuksen ja ansaitsevat huomion?

Kaikki pelaajat tuntevat hittilistojen kärkinimet, mutta missä kuplivat seuraavat yllätykset? Tiltin uusi juttusarja Indie-tutka keskittyy siihen, missä luovuus, rohkeus ja persoonallinen pelisuunnittelu syntyvät.

Kaivamme esiin kiinnostavia indie-pelejä kaikista mahdollisista genreistä – julkaisuja, jotka jäävät helposti isojen studioiden varjoon, mutta joissa on sydäntä, särmää ja intohimoa. Etsimme niitä pelejä, jotka ansaitsevat tulla nähdyiksi.

Oli kyse sitten surrealistisista tasohyppelyistä, pikselitaiteen rakkaudentunnustuksista tai omintakeisista tarinaelämyksistä, me emme pelkää mitään. Toivomme sen sijaan, että pystymme rikastuttamaan kaikenlaisia peliharrastajia ja avaamaan uusia näkökulmia pelimaailman monimuotoisuuteen.

Indie-tutka auttaa varmistamaan, etteivät mielenkiintoiset helmet jää pölyttymään Steam-listojen syövereihin.

Tässä juttusarjan ensimmäisessä osassa hyppäämme Halloween-teeman mukaisesti kauhupelien maailmaan.

BELOW NOWHERE

Dylan Bassettin pääosin yksin työstämä Below Nowhere on kompakti ensimmäisestä persoonasta kuvattu kauhuseikkailu. Ihmiskunnan viimeisen sodan jälkeen bunkkeriin vetäytynyt nimetön protagonisti tajuaa, että suojapaikkaan on tunkeutunut kutsumaton vieras. Tämä bunkkerin käytävillä vaeltava “lihamies” on varsin aggressiivista sorttia, joten pakoon on päästävä. Noin puolentoista tunnin mittaisen pakomatkan aikana pelaaja pääsee tutkimaan bunkkerikompleksin erilaisia kerroksia ja väistelemään pimeässä vaanivaa hirviötä.

Below Nowhere

Visuaalisesti teos pyrkii emuloimaan ensimmäisen PlayStationin ja sen aikalaisten PC-pelien tyyliä. Karkeat pikselit ja yksinkertaiset 3D-mallit luovat onnistuneen kurkistuksen menneisiin tyyleihin, mutta monilta osin se tuntuu liian modernilta kutitellakseen retrofaneja syvällisemmin. Paketti on kuitenkin hyvin suunniteltu, erinomaisesti toteutettu ja juuri sopivan pituinen. Kevyttä kauhupeliä vaikkapa isompien julkaisujen välissä kaipaavalle nappihankinta.

BELOW NOWHERE:
JATKOON [ ✅ ]
EI JATKOON [  ]

– Ville Thurman

Below Nowhere

HARVEST HUNT

Pienen kyläpahasen väkijoukosta valitaan vuoron perään yksi yhteisön jäsen hoitamaan niittohommat satokauden ajan. Maissipelloilla kasvaa kylälle tuiki tarpeellista nektaria, ja sitä pitäisi kerätä ennalta määritelty määrä ennen talven tuloa. Toiminta on kuitenkin vaarallista, sillä pelloilla vaanii myös hirviömäinen Ahmija-olento, joka yrittää mädättää nektarin.

Harvest Hunt lainailee pelimekaanisia elementtejä muun muassa moninpelattavalta kauhuklassikolta Dead by Daylight ja extraction-ammuskelu Hunt: Showdownilta, mutta mukaan on heitetty myös ripaus roguetyylisiä elementtejä. Cocktail toimii hyvin, ja maissipelloilla on mukava piilotella muutaman sadonkorjuukeikan ajan. Onnistuneet reissut palkitaan resursseilla ja korttien muodossa jaettavilla erikoiskyvyillä. Pelin maailmaa ja sen elementtejä avataan lisäksi hissukseen aukeavilla koodeksin merkinnöillä.

Harvest Hunt

Noin kymmenen euron hintaan pelistä saa todella tuntuvan määrän pelattavaa, vaikka muuttujista huolimatta teos alkaa toistamaan itseään kohtalaisen nopeasti. Kaiken kaikkiaan kokemus jättää kuitenkin hyvän maun suuhun, ja on helppo uskoa palaavansa pelin pariin aina uudelleen, parin lisäsession verran.

HARVEST HUNT:
JATKOON [ ✅ ]
EI JATKOON [  ]

– Ville Thurman

Harvest Hunt

LOOP//ERROR

Heräät puhelimen soittoon keskellä yötä. Pomo ilmoittaa luurin päässä, että samassa paikassa töissä oleva paras ystäväsi Peter ei vastaa puhelimeen, ja tuntuu siltä, että jotain on pielessä. Päätät lähteä tutkimaan tilannetta omien yöuniesi kustannuksella – mutta vastassa onkin todella kummallisia höpöttävä ja pelottava vanha mies. Vai jätitkö puhelimeen sittenkin vastaamatta ja pelaat kotona videopelejä, kun puhelin yhä soi?

Koro-nimimerkin taakse piiloutuneen pelinkehittäjän Loop//Error on visuaalinen romaani, joka edustaa kauhugenreä. Visuaalisen annin osalta tarjolla on pääosin vain tekstiä, jonka tukena on pikselöityneitä, stilisoituja monokromaattisia kuvia. Tarina etenee klikkailemalla tekstiä ja ajoittain vaikuttamalla juonen suuntaan pienten valintojen kautta. Kertomus itsessään on erinomaisesti kirjoitettu, mutta ennen kaikkea teoksen äärimmäisen upeasti hyödynnettävä tilaääni saa pelaajan mielikuvituksen täyttämään visuaalisen annin jättämät aukot. Ajoittain askeettista visuaalista antia ryyditetään erikoisemmilla elementeillä, mutta ne on parempi jättää yllätykseksi.

Loop//Error

Noin puolen tunnin pituiset tarinat ovat tarkoitettu pelattavaksi yhdeltä istumalta. Aiempien valintojen perusteella pelin tarinan voi helposti pelata uudelleen ja tutkailla muita reittejä. Loop//Error onnistuu rakentamaan tunnelmaa järjettömän hyvin, ja napakan kokonsa sekä yksinkertaisen pelattavuutensa ansiosta sitä on helppo suositella myös vähemmän pelaaville. Erinomainen alkuruoka Halloweenin herkkupöytään!

LOOP//ERROR:
JATKOON [ ✅ ]
EI JATKOON [   ]

– Ville Thurman

Loop//Error

Lue myös: Päivät kuin unta vaan – arvostelussa Luto

Lue myös: Viikinkimaan vuoropohjainen valloitus − ennakossa Norse: Oath of Blood

Lue myös: Raskaamman sarjan kevyesti liikkuva siivousapuri – arvostelussa Roborock F25 ACE

Lue myös: Hei me kasataan: Game Boy (72046)