”Voisitte edes antaa minulle ne helv*tin speksit!” – Viime vuoden hittipelistä vastannut tekijä kirosi suulaasti Nintendon tapaa toimia

26.02.2016

Vastikään pelimaailmassa on ollut uutisia siitä, kuinka Nintendo on salamyhkäinen tulevan Nintendo NX -laitteensa teknisistä tiedoista. Vaikka tämä onkin pitänyt pelaajien jännitystä yllä, ei se ole ilmeisestikään ilahduttanut kaikkia pelintekijöitä.

Mielenkiintoinen tosiasia Nintendon useista pelikonsoleista on, että niillä ei ole ollut kovinkaan suurta tukea kolmannen osapuolen julkaisijoilta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa Nintendon laitteiden peleistä on Nintendon itsensä tekemiä. Esimerkiksi sellaisten jättien kuin Ubisoftin, EA:n, Capcomin ja Konamin pelit harvemmin nykyisin löytävät tiensä punaisen brändin konsoleille.

Erityisen visusti Nintendo tuntuu pitävän salaisuuksia tulevasta Nintendo NX -laitteestaan, ja nyt asiaa on kommentoinut muiden indy-kehittäjien joukossa viime vuoden tunnelmallisen Xbox One -hittipelin Ori and the Blind Forestin päätekijä. Seuraavassa suomennettuna hänen kirjoittamansa pitkä avautuminen. Pointtina hänellä on, että hardwaren (fyysiset laitteet) salailu hankaloittaa pelintekijöiden softwaren (pelit, ohjelmat) tekoa.

Tämä on oikeasti se kaikista ärsyttävin asia kaikille devaajille maailmassa. Mekin olimme jutuissa Nintendon kanssa, emmekä saaneet heiltä yhtikäs mitään – en koskaan voi ymmärtää sitä. Lisään kuitenkin, että kyse ei ole ainoastaan Nintendosta, vaan kaikki hardwarea tekevät firmat kohtelevat devkit-pelintekosettejään ja julkaisemattomia konsoleitaan kuin ne olisivat Jeesuksen toinen tuleminen, ja samalle he ovat muutenkin käsittämättömän ja typerän salamyhkäisiä nykypäivän maailmaa ajatellen. Ongelma ei ole edes siinä, että hardware ei ole vielä valmista (daa), vaan siinä, että silti voisitte edes antaa minulle ne helv*tin speksit, jotta tietäisimme, mille laitteelle me p*skaamme oikein rakennamme!

Se mitä hardwaren myymiseen tarvitaan, on helv*tin hyvää softwarea. Nyt kun Nintendolla ei ole jaossa vielä ollenkaan devkittejä eivätkä he varmaankaan halua myydä niitä vielä vuonna 2016, voin jo taata, että heillä ei tule olemaan minkäänlaista software-tukea muilta, koska kukaan ei voi taikoa pelejä kasaan alle vuodessa. Tai siis kyllä voi, mutta silloin tulos on roskaa.

Samaa voi sanoa kunnollisesta pelimoottorituesta – kannattaa hankkia Unity- ja Epic-tuki tuleville konsoleilleen jo paaaaljon ennen julkaisua. Kun konsoli sitten viimein tulee ulos, pelintekijöille pitäisi olla jo helppoa tehdä pelejä laitteelle sen sijaan, että harjoittelu vasta alkaa tässä vaiheessa. Haluan ne helv*tin devkitit tai vähintääkin kunnon hardware-speksit tietoon mielellään kaksi vuotta ennen pelijulkaisua. Ja jotta pitäisitte pelintekijät ajan tasalla, niin aloittakaa keskustelupalsta, jossa devaajat voivat vaihtaa ajatuksiaam ja kertoa ongelmiaan sen sijaan, että kaikkien täytyy vain painia ongelmien kanssa yksinään. Mitään tällaista ei tapahdu missään, mikä on aivan aivovammaista.

Lisää luettavaa