Edelliset konsolisukupolvet ovat osoittaneet, että pelikehittäjillä menee useampia vuosia oppia ottamaan kaikki irti konsolin graafisista tehoista. Sama ilmiö on odotettavissa myös Xbox Onen ja PlayStation 4:n kohdalla, mutta aikaa siihen ei ehkä kulu yhtä kauan kuin ennen.
Kotimaisen Umbra Software -grafikkateknologiayhtiön Thomas Puha kommentoi Gaming Boltille, että muutaman vuoden päästä ilmestyvät pelit tulevat hämmästyttämään grafiikoillaan.
”Luulen, että useimmat ihmiset tulevat hieman pettymään graafiseen loikkaan seuraavan sukupolven peleissä heti julkaisun kohdalla,” Puha arvioi. ”Mutta odottakaapa vuosi tai pari, niin tulette hämmästymään.”
Puha myös korostaa, että jo katsomalla Battlefield 4:n tai The Witcher 3:n trailerin voi nähdä, kuinka voimakkaita uudet pelimoottorit ovat, mutta että pelikehittäjät ovat vasta pääsemässä käsiksi niiden täyteen potentiaaliin.
Puha ja Sampo Lappalainen kertovat haastattelussa myös uuden sukupolven Unreal Engine 4, Frostbite 3 ja RedENGINE 3 -pelimoottoreille kehittämisestä, sekä erikoisalastaan ”occlusion culling” -tekniikasta. Tsekkaa tästä Gaming Boltin haastattelu (englanniksi).