Pay-to-win -peleistä ei pidä kukaan. Käytännössä termi tarkoittaa sitä, että pelaajan pitää hankkia mikro-ostoksien avulla itselleen peliin joko aseita tai muita erikoiskykyjä menestyäkseen.
Namcon tuottaja Masaaki Hoshino on Siliconera-lehdelle antamassaan haastattelussa myöntänyt, että yhtiö jätti SoulCalibur: Lost Swords -pelin moninpelin kokonaan pois rahastaakseen pelaajia pelin sisäisillä ostoksilla.
”Pelissä on ainoastaan yksinpeli yksinkertaisesta syystä. Alussa suunnittelimme peliin myös monipeliä. Teimme pelistä kuitenkin pay-to-win-mallisen. Siksi jätimme moninpelin kokonaan pois. Ei olisi ollut reilua uusia pelaajia kohtaan, että he olisivat nettipelissä saaneet köniinsä vain siksi, etteivät hanki mikro-ostoksien avulla hahmoilleen parempia kykyjä. Nyt pay-to-win-malli ei vaikuta pelaajan pelikokemuksiin niin paljon.”
Peli julkaistiin PS3-konsolille maksuttomana latauksena huhtikuussa. Toukokuun alkuun mennessä sitä oli ladattu yli 1,4 miljoonaa kertaa huolimatta siitä, että sen Metacritic-keskiarvo on uskomattoman surkea 26 pistettä sadasta mahdollisesta.