Tilt listasi LucasArtsin viisi parasta seikkailupeliä

LucasArts-pelistudion taival päättyi eilen, ja yhtiössä pantiin lippu luukulle. Kunnioittaakseen legendaarisen studion saavutuksia Tilt listasi viisi yhtiön parasta peliä. Lista on täysin subjektiivinen – mikäli eriäviä mielipiteitä löytyy, ne saa toki kertoa jutun lopusta löytyvässä kommenttikentässä!

 

5. MANIAC MANSION

mani2

Lucasartsin ensimmäinen suurhitti oli vuonna 1987 julkaistu osoita ja klikkaa -seikkailu Maniac Mansion. Ron Gilbertin suunnittelema Maniac Mansion tehtiin yhtiön omalla SCUMM-ohjelmalla, joka helpotti pelintekoa huomattavasti.

Manian Mansionin sarjakuvamainen tyyli oli tuohon aikaan jotain täysin uutta. Peliruudun alareunassa oli nippu käskyjä, joiden avulla pelaaja pystyi tekemään erilaisia asioita itse pelissä. Ron Gilbertin hulvaton ja absurdi huumori kruunasi kokonaisuuden: peli teki osuvasti pilaa kauhuelokuvien kliseistä, ja jotkut sen tehtävien ratkaisuista naurattavat vieläkin ääneen.

4. INDIANA JONES AND THE FATE OF ATLANTIS

indy2

Vuonna 1992 Lucasarts julkaisi Indiana Jones and the Fate of Atlantis -pelin. Se oli Lucasartsin toinen Indy-peli, ja monille se on kahden ensimmäisen Indiana Jones -leffan jälkeen paras arkeologin seikkailuista kertova tuotos. Tyylilajina oli yhä tuttu osoita ja klikkaa -meininki.

Etenkin pelin käsikirjoitus oli ja on yhä loistavaa kamaa. Pelin kehittelyn aikana sen tekijät tutkivat esimerkiksi Platonin tekstejä luodakseen mahdollisimman rikkaan Indiana Jones -maailman.

3. SAM & MAX HIT THE ROAD

sam2

Sam & Max Hit the Road ilmestyi vuonna 1993. Sarjakuvamainen tyyli sopi Sam & Max -nimiseen sarjakuvaan perustuvaan peliin vähemmän yllättäen kuin nakutettu. Etsiväkoiran ja tämän jäniskaverin seikkailu oli jälleen täynnä kreisiä huumoria, tuota Lucasartsin pelien tavaramerkkiä. Ja taas mentiin SCUMMin voimin.

Sam & Max Hit the Road oli yksi ensimmäisiä pelejä, jossa käytettiin ääninäyttelijöitä repliikkien tulkitsemiseen – ennen höpinät joutui lukemaan ruudulta. Bill Farmer ja Nick Jameson tekivät loistavaa työtä, ja on paljolti miesten ansiota, että pelin hahmot tuntuivat niin eläväisiltä.

2. GRIM FANDANGO

griimi2

Vuonna 1998 julkaistu Grim Fandango tehtiin uudella pelimoottorilla. Pelin ideoi Tim Schafer, joka oli ollut mukana tekemässä jo Lucasartsin Day of the Tentaclea (1993) sekä Full Throttlea (1995) – pelejä, jotka voisivat aivan hyvin olla top viitosessa tässäkin listauksessa.

Grim Fandangossa – jälleen kerran – huumori näytteli tärkeää osaa. Sen film noir -tyyli ei ottanut itseään turhan vakavasti, ja seikkailu Kuolleiden valtakunnassa oli jälleen täynnä kipeää huumoria, josta ei absurdeja tilanteita puuttunut.

Etenkin pelin graafinen tyyli on yhä herkkua silmämunille – joita pelin päähenkilöllä Manuel ”Manny” Calaveralla ei muuten ole.

1. SECRET OF MONKEY ISLAND

monkey2

The Secret of Monkey Island. Jo pelin nimi tuo hymyn huulille. Guybrush Threepwoodin seikkailut merirosvomaisemissa olivat silkkaa käsikirjoituksen ilotulitusta. Linnunluisen pojan/miehen halu piraatiksi on kova, ja erinäisten kommellusten jälkeen ykkösosan loppukohtauksessa aloitteleva merirosvomme kukistaa LeChuck-piraattipäällikön voodoo-nesteen avulla – vain huomatakseen seuraavassa osassa taistelevansa samaista piraattia vastaan uudelleen.

Ensimmäinen Monkey Island -peli ilmestyi vuonna 1990, ja sen käsikirjoituksesta vastasivat Ron Gilbert, Tim Schafer sekä Dave Grossman. Sanailu on huimaa, ja merirosvomaailma täynnä mitä oudompia hahmoja. Vuonna 1991 ilmestynyt Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge on ykkösen tavoin silkkaa timanttia. Tämän jälkeen sarjan taso notkahti hieman, mutta myös myöhemmät Monkey Island -tuotokset pesevät 99 prosenttia nykymaailman sieluttomista tekeleistä.

Monkey Island -seikkailuissa miekkataistelut hoidettiin sanan säilän avulla. Taistelukumppanin solvaamiseen perustuvaa pelimekaniikkaa pääsee testaamaan nykyään ihan webbi-ikkunassakin minipelin avulla – tsekkaa meininki tästä!