Suomalaisstudio julkaisi alkuviikosta maailmalla jo ylistetyn hittipelin, josta löytyy myös co-op-tila – lue Tiltin tekemä kiinnostava haastattelu

Suomen ensimmäinen peliyhtiö Housemarque julkaisi alkuviikosta pelin PS4:lle ja PC:lle.

Kuten vastikään uutisoimme, Housemarquen tiistaina julkaistu Nex Machina -peli on kerännyt maailmalla runsaasti kehuvia arvioita. Eurogamer esimerkiksi on kutsunut pitkän linjan pelitalon uusinta firman toistaiseksi parhaaksi luomukseksi. Parhaillaan studio työstää myös PS4:lle ilmestyvää Matterfallia, joka julkaistaan 15. elokuuta.

Nex Machinan julkaisutraileria pääset silmäilemään yläpuolella olevasta videosta. Pelistä löytyy myös tuki paikalliselle co-op-pelaamiselle.

Haastattelin Housemarquen julkaisupäällikköä Mikael Haveria Skypessä – ja vieläpä juhannusaattona.

Julkaisitte Nex Machinan tuossa tiistaina 20. päivä. Kuinka pitkä pelin kehityskaari oli?

– Noin kolme vuotta tuli täyteen… Resogunin jälkeen muutama kuukausi vierähti ennen kuin tämä projekti alkoi.

Kertoisitko hieman tietämättömille, että mikä ilmiö se tällainen Nex Machina oikein on?

– Twin-stick shooter, eli kahden tatin ammuskelua. 🙂 Nopeatempoinen ja nostalginen peli. Hyvin samantapainen kuin moni meidän aikaisempi peli, erityisesti Resogun.

Onko pelissä jonkinlainen tarina? Entä mistä Nex Machina nimi tulee?

– Nex Machina tarkoittaa ”kuoleman konetta” tai koneen aiheuttamaa kuolemaa. Tarina on lyhyesti se, että ihmiset ovat laiskistuneet ja seuraavat vain ruutujaan. Näin koneet pääsevät valtaan ilman suurempaa vastustusta – eivätkä ihmiset välttämättä edes huomaa sitä.

Kuinka paljon pelattavaa pelistä löytyy?

– Kuusi maailmaa, joissa jokaisessa 15 tavallista kenttää sekä salaisia kenttiä päälle. Lisäksi löytyy monta bossia ja areenamoodi, jossa on tuhottomasti haasteita. Erilliseltä feat-listalta puolestaan löytyy satoja keräilyhaasteita.

Nex Machina on saanut erinomaisen arvostelukeskiarvon jo niin Metacriticissä, Steamissa kuin PS Storessakin. Millaisin mielin toimistollanne on seurattu pelin vastaanottoa?

– Mielenkiinnolla tietysti. Eniten ovat silti lämmittäneet muutamien pelaajien reaktiot hyvin piilotettuihin haasteisiin. Emme odottaneet ihan näin kovaa arvostelusuosiota, mutta eipä suomalainen ainakaan pettymään päässyt. Selvästi on tullut 22 vuoden aikana jotain opittuakin.

Meinasinkin kysyä, että tietääkö pelintekijänä useinkin ennakkoon, millaisen vastaanoton peli tulee saamaan. Millaista vastaanottoa odotitte pelille?

– Aina se on arvailua. Jotkin isot julkaisijat teettävät niin sanottuja ”mock review” -tyylin ennakoivia arvosteluita, joista he koittavat päätellä menestyksen. Ne arviot menevät kuitenkin joskus mönkään, eikä meillä ole todellakaan ollut aikaa tai rahaa niiden teettämiseen.

Steamista löysin kohdan, jossa oli mainittu suositut tunnisteet eli tagit pelille. Sieltä löytyi muun muassa ”hyvä soundtrack” ja ”luoti helvetti”. Oletteko itse lätkineet näitä palveluun? Tuo luotihelvetti esimerkiksi kuulosti hauskalla tavalla kuvaavalta.

– Heh, juu, ei olla laitettu niitä, mutta pitävät ne paikkansa. Bullet hell on käsitteenä jo 80-luvulta, josta olemme myös saaneet paljon insipraatiota. Ari Pulkkisen, Tuomas Nikkisen ja Harry Kruegerin soundtrack on todella kovaa kamaa. Suosittelen testaamaan Spotifyssa ”Nex Machina Deluxe Soundtrack”.

Ainakin pelin trailerissa kuulosti tosiaan olevan hyvää musiikkia. Keitä nämä kolme musiikkimiestä ovat ja miten ylipäätään kuvailisit pelin äänimaailmaa?

– Synthwave taitaa olla virallinen termi, eli musiikki pelissä on kasaripainotteista ja temmokasta. Ari on pitkän ajan pelimusakonkari Angry Birdsin, Trine-sarjan ja suurimman osan meidän peleistämme takaa. Tuomas on myös erittäin kokenut säveltäjä ja Harry pelin pääsuunnittelija.

Mennään sitten hieman myös muihin aiheisiin. Housemarque on ollut olemassa jo vuodesta 1995, eli teillä on pitkällinen kokemus pelialalta. Kuinka monta työntekijää teillä tällä hetkellä on?

– 52.

Millainen tunnelma teillä on toimistollanne? Pelaatteko paljonkin yhdessä?

– Meillä on paljon pieniä ryhmiä. Osa pelaa paljon lautapelejä, minkä lisäksi meillä pelataan Switchillä sekä tietysti PC:llä ja konsoleilla. Yksittäisitä, koko firman ryhmää ei ole ollut vähään aikaan. Lisäksi kaikki pelaavat sitten tietysti myös kotona oman jaksamisensa mukaan. Toimistollamme on myös MAME-kabinetti, eli siellä on loistava fiilis. Nyt tosin toki on ollut hieman kiire, kun kaksi peliä tulossa ulos tänä vuonna.

Niin, mitä pelejä tai projekteja teillä on parhaillaan käynnissä? Matterfall? Entä työllistääkö Nex Machina vielä paljonkin?

– Matterfall kyllä, ja katsotaan nyt, miten Nex tulee työllistämään – se riippuu paljolti myyntiluvuista. Eli varmaan kesäloman jälkeen viimeistään tiedetään, kauanko sitä vielä tehdään.

Onko peliin kaavailtu siis jonkinlaisia lisäosia?

– Meillä on paljon suunnitelmia, mutta on vielä todella vaikea sanoa, että mihin päästään. Ainakin muutama bugi korjataan nyt heti alta pois.

Kertoisitko vielä sanasen tuosta Matterfallista? Millainen projekti ja peli on kyseessä?

– Tämä video laitettiin pihalle E3-messuilla noin viikko sitten. Eli todella nopea ”run ’n’ gun” -tyylinen peli, jossa voi manipuloida ”älymateriaaleja”.

Teitte ennen myös Supreme Snowboardingin ja Transworld Snowboardingin kaltaisia lumilautapelejä. Tullaanko vielä joskus näkemään myös uusi snoukkapeli Housemarquelta?

– Hyvä kysymys. 🙂 Vaikea sanoa varmaksi, mutta tuskin ainakaan lähiaikoina. Olemme löytäneet oman tyylimme, ja se on hiukan vuosien varrella muuttunut. Voi siis olla, että 20 vuoden päästä jokin muu hullutus on vallannut pelien maailman ja teemmekin taas extreme-urheilupläjäyksiä.

Loppuun vielä kysyisin, että millaisille henkilöille suosittelisit Nex Machinaa?

– Se avautuu kaikille tietyllä tasolla; vähän kuin Mario-pelit aikoinaan. Nex kuitenkin tietysti myös eroaa niistä paljon ja vaatii keskittymistä ja suorituskykyä huomattavasti nopeammin. Peliin on siis helppo päästä sisään, mutta myös haastetta riittää sitä etsiville. Kyseessä ei siis täten ole mitenkään liian helppo peli pitkällä tähtäimellä 🙂

Kiitos haastattelusta!