Suomalaista tekoa oleva Reset-peli keräsi kuin keräsikin yhteisörahoituksen avulla varoja kasaan tarvittavan summan, ja ensi vuonna pääsemme nauttimaan ongelmanratkontapelistä ainakin pc:llä. Myös mac- ja Linux-versio on tuloillaan, ja peliä tekevä Theory Interactive suunnittelee sen julkaisua myös uuden sukupolven konsoleille.
Pelin ollessa yhteisörahoituksensa loppusuoralla suomalainen pelifani Santeri Räihä päätti edesauttaa pelin rahoitusta ihailtavalla tavalla. Hän lähetti sähköposteja eri uutispalveluihin ja -saitteihin siinä toivossa, että nämä innostuisivat uutisoimaan Resetin yhteisörahoituksesta. Saitit uutisoivatkin pelistä Räihän sähköpostin saatuaan. Ilman Räihän panosta peli ei välttämättä olisi koskaan saanut tarvittavia varoja kasaan kerättyä.
Tilt otti yhteyttä Räihään ja kyseli häneltä, mikä sai miehen innostumaan pelistä niin paljon.
Miksi juuri Reset sai sinut lähettämään sähköpostia ja kampanjoimaan pelin puolesta?
Olen erittäin iloinen suomalaisen mobiilipelikehityksen hienosta menestyksestä ja uskon sen hyödyttävän koko pelialaa, mutta oli virkistävää löytää indieprojekti, joka ei pelkästään ollut suunnattu ns. raskaammalle kalustolle, vaan joka pelillisten oivallusten lisäksi painotti tarinaa ja tunnelmaa sekä jopa taiteellisia päämääriä. Mietin, kuinka mitäänsanomattomat ja laiskat kampanjat saavat rahoitusta Kickstarterissa, jolloin Reset-kampanjan tukalahko tilanne sai vihan nousemaan kurkkuun, joten päätin yrittää auttaa.
Paljonko itse laitoit rahaa pelin rahoittamiseen?
110 euroa. Seuraava perk olisi ollut 250 euroa, joka oli jo vähän yli joululahjojen ryöväämän budjettini.
Aiotko jatkossa kampanjoida yhtä aktiivisesti suosikkipeliesi puolesta, mikäli nämä eivät meinaa saada yhteisörahoitustaan kasaan?
Ehdottomasti, jos löytyisi jokin kunnianhimoltaan Reset-tason projekti. Näitä näyttää kuitenkin olevan erittäin harvassa.
Yllätyitkö siitä, kuinka moni lehti teki jutun sähköpostisi jälkeen?
Yllätyin kyllä. Olin ajatellut, että ehkä yksi tarttuu syöttiin, mutta en ikinä uskonut että noinkin moni tekisi projektista jutun. Hämmästys oli valtava, kun Rock, Paper, Shotgunin John Walker vastasi lähes minuutissa sähköpostiini ja juttu oli pian sen jälkeen linjoilla. Tosin en tiedä, kuinka moni uutinen johtui kirjeistäni ja kuinka moni vain seurasi muiden lehtien uutisoinnista. Varmasti ainakin Rock, Paper, Shotgunin jutulla, joka oli ensimmäinen julkaistu, oli vaikutusta muiden lehtien toimintaan.