Moni pelaaja on jo yli parin viikon ajan viettänyt paljon aikaa Metal Gear Solid V: The Phantom Painin parissa. Peli onkin erinomainen ja sen pelaaminen nautinnollista, mutta mikä siitä tekee niin onnistuneen?
Entinen pelitoimittaja ja nykyinen pelisuunnittelija Tom Francis tarjoaa tähän kiinnostavan vastauksen. Hänen mukaansa pelaaminen on viihdyttävää, koska The Phantom Pain antaa paljon anteeksi.
PC Gamerin siteeraamassa blogitekstissä Francis ruotii, kuinka monesti ja eri tavoin pelissä voi mokailla, ennen kuin on lopullisesti epäonnistunut. Ensin mokatessaan pelaaja herättää vain huomiota, mutta sittenkin vartijat lähtevät hyvin hitaasti lähestymään. Jos vihollinen huomaakin pelaajan, on hänellä aikaa reagoida Reflex Modessa, ja vaikka hälytys tulisi, sittenkin viholliset kutsuvat toisiaan radiolla, joiden yhteydet on voinut tuhota jo ennalta. Jos tilanne äityy taisteluksi, on pelaajalla monia mahdollisuuksia selviytyä.
Käytännössä peli on ohi vasta kun on täysin kuollut, jota ennen täytyy tehdä jo lukuisia virheitä. Jokaisen mokailun jälkeen on kuitenkin mahdollisuus selviytyä tilanteesta tai paeta, odottaa tilanteen rauhoittumista ja palata uudelleen paikalle. Francisin mukaan juuri tämä tekee pelaamisesta nautinnollista. Francis luonntehtiikin The Phantom Painilla olevan laaja ”virhespektri” (engl. failure spectrum).
”Laaja virhespektri on hyvästä, sillä pelaamisen tunteikkaimmat hetken tapahtuvat juuri epäonnistumisen partaalla,” Francis kirjoittaa. ”Jos olit aivan vähällä tulla nähdyksi, pakeneminen on riemastuttavaa.”
Francis korostaa, että epäonnistumisen johtaminen suoraan Game Over -ruutuun haittaa myös uppoutumista peliin. Hänen analyysinsa tavoittaa täydellisesti sen, miksi Metal Gear Solid -pelejä on niin turhauttavaa pelata niin, ettei saa koskaan tulla nähdyksi. Vaikka pelien tavoitteena onkin hiiviskely, eikä niissä suosita suoraa hyökkäystä, on kuitenkin ärsyttävää pelata niin, että joka liikkeen täytyy sujua täydellisesti. Tämän vuoksi aiempien MGS-pelien läpäisy ilma yhtäkään hälytystä on todella pitkäpiimäinen kokemus.
Tom Francis suunnittelee parhaillaan peliä nimeltä Heat Signature, jossa hiiviskellään sattumanvaraisesti generoitujen avaruusalusten sisuksissa. Hän bloggailee MGS V:n pelaamisesta omalla sivustollaan.