Onko tässä seuraava sadan miljardin dollarin bisnes?

12.11.2015

Mobiilipelien maailmassa on jo pitkään ansaintamallien ykkössijoilla parveilleet niin sanotut free-to-play-pelit. F2P-pelien ansaintalogiikka perustuu mikromaksuilla ostettaviin erilaisiin peliä helpottaviin hyödykkeisiin.

Osa peleistä on myös hyödyntänyt mainosvideoita, jonka katsomalla pelaaja on saanut esimerkiksi lisäyrityksiä peliin ilman odottamista. Jo nyt videomainokset ovat markkinana huomattavasti pelien sisäisiä ostoja suurempia, ja vuonna 2016 mobiilimainonta on jo 100 miljardin dollarin luokkaa.

Free-to-play-pelien suurimpia kynnyskysymyksiä on maksavien pelaajien määrä, joka on vain noin kolme prosenttia kaikista pelaajista.

 

featureimage02

Futureplayn toimitusjohtaja Jami Laes esitteli keskiviikkona Slushissa yhtiönsä ensimmäisen pelin Farm Awayn  ansaintamallia, joka perustuu mainosvideoiden katseluun, jolla pelin erilaisia toimintoja voi halutessaan nopeuttaa.

Pelissä view-to-play-mallia käytetään positiivisen kokemuksen vahvistamiseen, eli pelaaja voi mainosvideon katsomalla nopeuttaa sadon kasvamista ja vastaavia toimintoja. Mainoksia ei siis tuputeta pelaajalle silloin kun pelaaja kokee negatiivisia tilanteita esimerkiksi hävitessä vastustajalle tai kokeilukertojen loppuessa.

Peli on saanut mediassa hyviä arvosteluja ja käyttäjäarviotkin ovat olleet positiivisia. Free-to-play on jo vuosia ollut kehittäjien suosiossa, mutta pelaajien keskuudessa se on herättänyt paljon närää.

View-to-playn yleistyessä ja sitä mahdollisimman pelaajaystävällisesti käyttäessä markkinoilla on vain katto rajana ja tässä voi hyvinkin olla seuraava miljardien bisnes.

Lisää luettavaa