Nyt kun Xbox Onen rajoitukset ovat tehneet käytettyjen pelien markkinoista ongelman, jota eräät pelialan tahot ovat kutsuneet jopa piratismia pahemmaksi, etsitään tilanteeseen kuumeisesti ratkaisuja ja selityksiä. E3-messuilla Avalance Studiosin perustaja tarjosi oman näkemyksensä: että peleistä tehdään liian kertakäyttöisiä.
Samoilla linjoilla on Nintendon kansainvälinen johtaja Satoru Iwata.
”Paras keino ehkäistä käytettyjen pelien ostamista on tehdä tuote, jota ihmiset eivät halua myydä,” Iwata kertoo IGN:n artikkelissa.
Iwata käyttää esimerkkinä Mario Kartia ja Smash Bros. -peliä, joista pelaajien on hänen mukaansa vaikeampi luopua. Hänen mukaansa pelaajat haluavat palata pelien pariin ainakin ystävien kesken.
Iwataa myös harmittaa, että E3-messujen ydinasia, eli itse pelit, loistavat tänä vuonna poissaolollaan julkisessa keskustelussa. Messuilla suurimman huomion saivat muun muassa Xbox Onen ominaisuudet, sekä tulevan sukupolven konsolien hintaerot. Iwatan mukaan pelialan tulisi keskittyä kestävien ja viihdyttävien pelien tekemiseen.