Kun Xbox Onen ja PlayStation 4:n ilmestyessä nähdään useampia pelejä, jotka julkaistaan sekä uuden että nykyisen sukupolven konsoleilla, käy monen mielessä varmasti, että mitäs eroa peleillä nyt oikeastaan onkaan eri sukupolvien välillä? Call of Duty: Ghostsia kehittävän Infinity Wardin mukaan grafiikoissa on kaksi keskeisintä eroa: dynaaminen valaistus ja geometria.
”Yksi tulevan sukupolven selkeimmistä ominaisuuksista, joita nykyisellä sukupolvella ei nähdä, on dynaaminen valaistus,” kertoo pelin tuottaja Mark Rubin. ”Tulevalla sukupolvella saa todella coolin valaistuksen, jota lähellekään ei päästä nykyisellä sukupolvella.”
Toinen ero liittyy ”displacement mapping” -grafiikkatekniikkaan, jolla saadaan luotua syvyyttä ja yksityiskohtia geometrisiin pintoihin. Asiasta kiinnostuneet voivat lukea lisää Wikipediasta, mutta käytännössä tämä tarkoittaa, että fysikaaliset piirteet näyttävät kolmiulotteisemmilta ja aidommilta, kuten Rubin selittää.
”Jos nykyisellä sukupolvella kävelet tiilimuurin ohi, se on lähinnä litteä tai siinä on ’bump map’ tai jotakin. Mutta tulevalla sukupolvella voit nähdä tiilet, ne ikään kuin ovat siinä fyysisesti. Näet sen geometrian ja se näyttää niin hyvältä!”
Liekö ero sitten niin huikea kuin tekijät väittävät? Noh, pian se nähdään. Uutisesta kertoo Eurogamer.