Ubisoft julkaisi eilen uuden videon Far Cry 4 -peliinsä. Videon nimi Come out as a king – Story trailer, ja sillä paljastetaan lukemattomia juonenkäänteitä piakkoin ilmestyvästä suurteoksesta.
Ubisoft on kunnostautunut lähiaikoina pelivideoiden ja ennakkohehkutusten julkaisuissa. Assassin’s Creed: Unitysta on tullut tähän päivään mennessä luultavasti tuhat erilaista videota, jotka kaikki paljastavat aina hieman lisää sen juonikuvioista.
Ubisoft ampuu kuitenkin itseään nilkkaan videoillaan. Tai lähinnä se virtsaa suoraan pelikäsikirjoittajien silmille. Yhtiö ei usko peliensä käsikirjoitusten pitävän pelaajia otteessaan. Siksipä se paljastaakin liki kaiken hehkutusvideoissaan etukäteen. Esimerkiksi Far Cry 4 -pelin videoilta on voinut nähdä ennakkoon jo liki kaikki juonenkäänteet loppuratkaisua lukuun ottamatta. Sellainenkin video luultavasti julkaistaan pari päivää ennen pelin julkaisua.
GTA V -peliä mainostettiin niin ikään lukemattomilla videoilla. Vaikka niissäkin juonta avattiin hieman, ei niissä missään vaiheessa menty viimeisille pelitunneilla saakka. Ennakkovideoilla Frankin, Trevor sekä Michael esiteltiin elävinä ihmisinä elokuvien trailereiden tyyliin.
Tämä olikin järkevää siinä mielessä, että GTA V:ssä oli kyse yhtä paljon pelihahmoista ja heidän kehityksessään kuin juonesta. GTA V:n henkilöhahmot tuntuivat aidoilta ihmisiltä. Liian usein tänä päivänä pelihahmot ovat vain keino kuljettaa juonta eteenpäin. Oivaltavassa juonenkuljetuksessa tarina kulkee hahmojen ehdoilla.
Ubisoft luottaa videoissaan nin sanottuun Robert Zemeckis -tyyliin. Elokuvaohjaaja Zemeckis itse vastuussa elokuviensa trailereista, ja esimerkiksi Cast away – tuuliajoilla -elokuvan trailerissa paljastettiin, että Tom Hanks selviää kuin selviääkin autiolta saarelta takaisin sivistyksen pariin.
Kun Zemeckikseltä kysyttiin syytä trailerin juonipaljastuksiin hän kertoi, että hänelle elokuvien aiheuttamat tunnetilat ajavat mahdollisten juonipaljastusten ohi. Hän ei pitänyt elokuviensa trailereiden paljastuksia paljastuksina vaan vihjeinä siitä, millaisia tunnetiloja ja inhimillisiä kärsimyksiä elokuva käsittelee.
Videopeleissä juoni on usein harmittavan toisarvoinen. Tätä nykyä suurjulkaisijat myöntävät tämän ennakkovideoillaan avoimesti. Pelimekaniikka on heille tärkeämpää kuin tarina. Jotkut haluaisivat kuitenkin nauttia myös siitä juonesta.
Tiedetään, videoita ei ole pakko katsoa. Mutta eipä Ubisoftin – tai ylipäänsä minkään muunkaan pelijulkaisijan – ole pakko videoissaan kaikkea etukäteen kertoa. Ollaan pattitilanteessa.
Jarkko Fräntilä