Mielipide: Liian moni pelaaja kumartelee pelimaailman huolestuttavinta trendiä – pelien kohtalo siksi vaakalaudalla

13.10.2016

Pelimaailmassa velloo parhaillaan yksi varsin väkevä trendi, jota monikaan ei välttämättä ole huomannut, mutta jonka kumartelu saattaa toimia karhunpalveluksena meille kaikille peleistä pitäville. Tämä trendi on sama, joka on jokseenkin löytänyt tiensä myös televisioon jatkuvien reality-tv-ohjelmien muodossa.

Trendi on se, että uusilla jutuilla on tosi vaikea lyödä pelimaailmassa läpi. Televisiossa tämä näkyy jatkuvina reality-sarjoina – koska reality ja oikeat tunteet myyvät aina. Pelimaailmassa tämä puolestaan näkyy jatko-osien paljoutena.

Milloin sinä viimeksi ostit pelin, joka ei ollut jatko-osa pelille, josta pidät? Entä milloin edes ostit viimeksi pelin, joka oli jatko-osa mutta jonka aiempia osia et ollut pelannut?

Nykyään julkaistaan paljon jatko-osia peleihin, joita moni meistä vanhemmista pelaajista on pelannut jo 15 tai 20 vuotta sitten. Niinhän sitä nimittäin sanotaan, että kultamunia munivaa hanhea ei kannata päästää päiviltä. GTA, Tomb Raider, Street Fighter, Final Fantasy, Battlefield, Uncharted, Fallout, Deus Ex… Pitkiä, pitkiä sarjoja kaikki. Puhumattakaan vuosittain julkaistavista urheilupelien uusiopainoksista.

Lisäksi tällainen jatko-osien täyttämä tilanne ruokkii itseään jatkuvasti. Pelijournalistinakin on vaikea kirjoittaa uutisia peleistä, jotka eivät kiinnosta ketään – ja miksipä niistä kirjoittaisikaan, kun voi kirjoittaa niistä tunnetummista? Toisaalta halu tuoda esiin myös massan ulkopuolelle jääviä nimikkeitä on kova, mutta tämä on luonnollisesti hankalampaa, koska tietoa on jo lähtökohtaisestikin vähemmän saatavilla. Pointtina on, että olitpa sitten maailman suurin pelisivusto tai maailman pienin, aina pelitulvassa on sellaisia tapauksia, jotka eivät saa yhtä paljon huomiota osakseen ennen julkaisua.

Niin pelimediat kuin pelintekijätkin joutuvat kumartelemaan samoja lainalaisuuksia. Pelintekijä tietää, että jos he julkaisevat jatko-osan suosittuun peliin, on sillä heti valmista nimiarvoa sekä pelimediat haluavat automaattisesti tuoda sitä esiin aivan eri malliin.

Kolikon kääntöpuolella ovat No Man’s Skyn kaltaiset ylihypetetyt tapaukset. Jos pelintekijä haluaa luoda jotakin täysin uutta, täytyy sen rummuttaa ja hypettää asiaa viimeiseen asti – muuten jatko-osafanit eivät innostu.

Jos sinä pelaajana haluat kamppailla uusien, erilaisten ja mielenkiintoisten pelien puolesta, poikkea pois mukavuusalueeltasi ja huomioi myös pelit, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja!

Lisää luettavaa