Mielipide ja varoitus: Kaikki ”tämän ja tämän nettikaupan mukaan” -uutiset ovat fuulaa

26.03.2014

Ja taas mennään. Me kaikki olemme nähneet niitä vanhoja tuttuja uutisia. Niitä, joissa joku on ottanut yhteyttä esimerkiksi Amazon.comin asiakaspalveluun ja sieltä heille on kerrottu, että jonkin pelin julkaisupäivä onkin aiemmin kuin on alkujaan ilmoitettu.

Nämä uutiset ovat aina ja joka kerta silkkaa höpöä.

Verkkokaupan työntekijä ei koskaan tiedä pelin julkaisupäivää. Tai tietää, mutta heille ei koskaan kerrota ennakkoon, mikäli jonkin pelin julkaisupäivämäärää aikaistetaan. Verkkoasiakaspalvelijat vain toistavat niitä asioita, joita heidän papareissaan lukee.

Yltä löytyvä uutinen on esimerkki siitä, miten asiat eivät suurissa – tai pienissäkään firmoissa – koskaan oikeasti toimi. Kukaan kaupan työntekijä ei koskaan saa tietää muita aiemmin, mikäli pelin julkaisua siirretään tai aikaistetaan. Netti on aina edellä tällaisissa asioissa, ja me fanit tiedämme päivämääräsiirroista sun muista yleensä enemmän ja ennemmin kuin vaikkapa verkkokauppojen myyjät.

Jotkut sivustot uutisoivat joskus otsikoissaan, kuinka vaikkapa brasilialaisen verkkokaupan sivustoilla oli ilmoitus siitä, kuinka peli X ilmestyy tällöin ja tällöin. Mikäli asiasta ei ole uutisoitu missään muualla, niin kyseessä ei ole silloin paikkansa pitävä uutinen. Selityksiä kun voi olla kymmeniä. Tietokantaan pitää päivittää tietty päivämäärä, jotta se näkyy sivuilla, muuten peliä ei voi ennakkotilata. Sivustolle on heitetty jokin päivämäärä hatusta. Lista on loputon.

Siksipä uutisoinnit siitä, että jokin verkkokauppa olisi saanut tietää pelijulkaisujen päivämääriä etukäteen ovat aina vääriä. Jostakin syystä tällaisia uutisointeja kuitenkin näkee yhä.

Jarkko Fräntilä