MGS V:n avoin pelimaailma on niin uskomaton, että tarvitsemme Ground Zeroesin totuttamaan siihen

24.10.2013

Siitä asti kun saatiin tietää, että Metal Gear Solid V ja MGS: Ground Zeroes ovat periaatteessa samaa peliä, on moni ihmetellyt kahtiajakoa. Ground Zeroes tapahtuu tosin vuonna 1975 ja MGS V yhdeksän vuotta myöhemmin, mutta se ei yksinään ole syy pelien erottamiseen.

Hideo Kojima on selventänyt asiaa japanilaislehti Famitsun haastattelussa, raportoi Kotaku. Kojiman mukaan tarvitsemme Ground Zeroesin totuttamaan meidät sarjan uuteen pelityyliin.

”Luulen, että aiempien Metal Gear Solid -pelien pelaajat kokisivat sen sekavaksi, jos heidät heitettäisiin välittömästi pääpelin avoimeen maailmaan,”  Kojima selittää. ”Pelimaailma on yksinkertaisesti valtava. Eikä sinulla ole mitään hajua mistä viholliset voivat sinut yllättää. Ajan kuluessa pelin reaktiot muuttuvat riippuen pelaajan toiminnasta, jopa niinkin paljon, että se on meille kehittäjinä haasteellista.”

Ground Zeroes siis esittelee uuden avoimen pelimaailman, jonka Kojima korostaa tarkoittavan vain vapautta edetä kuinka haluaa. Snake ei hänen mukaansa vaihda vapaalle ja esimerkiksi kalastele uudessa pelissä, eli mihinkään Grand Theft Auto -suuntaan ei MGS:ää olla viemässä. Kojima paljasti myös, että Ground Zeroesin lopussa tapahtuu ”jotakin kamalaa”, mikä johtaa pääpeliin, jonka teemana on kosto.