Brändilistaus osoittaa teknologiayritysten merkityksen nyky-yhteiskunnassa – Nokia otti turpaan niin että tuntui

21.10.2013

Tuotemerkkeihin erikoistunut konsulttiyhtiö Interbrand julkaisi vähän aikaa takaperin perinteisen top 100 -listansa. Interbrandin listausta pidetään yleisesti arvostetuimpana ja luotettavimpana listauksena maailman tunnetuimmista ja arvokkaimmista tuotemerkeistä.

Ykkösenä listalla on Apple. Yllätys tämä ei välttämättä ole, mutta yllätys on siinä, että Apple on vasta tänä vuonna noussut brändilistan ykköspaikalle. Edelliset vuodet listan ykkösenä ollut Coca-Cola tippui listan kolmospaikalle. Kakkoseksi nousi Google.

Elämme digitalisoitumisen aikaa, ja tämä näkyy myös Interbrandin listauksessa: kuusi maailman arvokkainta yritystä kymmenestä on teknologia-alan yrityksiä. Coca-Colan lisäksi General Electric, McDonalds sekä Toyota iskevät kapuloita rattaisiin edellä mainittujen teknologiayritysten lisäksi IBM:lle, Microsoftille, Samsungille ja Intelille. Facebook löytyy sijalta 52.

Suurimman pudotuksen koki Nokia, joka tippui sijalta 19 sijalle 57. Näin Nokia sai kyseenalaisen kunnian olla arvoltaan ylivoimaisesti eniten kärsinyt yhtiö Interbrandin listauksessa.

Listan löydät täältä.