Tuntuu selvältä, että avoimen pelimaailman sisältävät pelit ovat aina graafisesti askelen lineaarisia pelejä jäljessä. Syykin tähän on selvä: kun koko ympäristö on tutkittavissa, ei riitä, että tekee tarkkaan suunnitellun putken, jonka seinien ulkopuolelle pelaaja ei pääse näkemään.
Tästä puhuu myös Grand Theft Auto V:n visuaalinen suunnittelija Aaron Garbut, jonka mukaan uudessa GTA:ssa on pystytty hämmästyttävään yksityiskohtien tasoon. Pelissä on ”vain muutamia geneerisiä elementtejä”, kun taas GTA: San Andreaksen Garbut kuvailee olleen ”periaatteessa vain joukko eri kokoisia kuutioita”.
Buzzfeedin haastattelussa Garbut kuvailee, kuinka Los Angelesiin ja sen lähialueisiin perustuvan GTAV:n maailman suunnittelussa otettiin yli 250 000 valokuvaa ja tuntikausia videoita, joiden pohjalta maailma rakennettiin. Jokainen pelimaailman osa on Garbutin mukaan käsintehty ja siinä on ”sisäinen logiikkaansa”.
”Vaikka menettäisimme vähän uskottavuutta, kun emme pysty luomaan sitä ”yksityiskohtien tunnelia”, jonka lineaarisemmat pelit tekevät, luulen että saamme lopulta paljon enemmän,” Garbut hehkuttaa. ”Ei ole mitään niin voimaannuttavaa kuin kokonainen tutkittavissa oleva maailma, joka tuntuu oikealta ja aidolta, ja jossa on välineet tehdä melkein mitä tahansa.”
Kyllähän näitä julistuksia lukiessa alkaa pikkuhiljaa syyhyttää päästä uuden GTA:n maailmaa tutkimaan. Onneksi 17. syyskuuta on vain reilun kuukauden päässä.