Fifa 14 -uudistukset ei-RoPSilaisessa eli lahjomattomassa tarkastelussa: järkeä vai rahastuskeino?

18.04.2013

Ea Sportsin futispelisarjan uusin osa Fifa 14 julkistettiin eilen. Kansikuvapoikana syksyllä julkaistavassa pelissä kirmaa jälleen Barcelonan Lionel Messi, mutta onneksi EA Sports lupailee pelisarjaan myös uudistuksia etenkin pelimekaniikkansa osalta.

Tiltin 30 vuotta futispelejä tahkonnut futisraati laittoi uudistukset tinkimättömästi halki, poikki ja pinoon samalla tavalla kuin teki NHL 14 -julkistuksen kanssa. Mitä luvataan, ja mitä oikeasti todennäköisesti tarjotaan?

Ennen kuin uudistuslupauksia lähdetään purkamaan sen enempää, osoitetaan sormella kuitenkin suoraan sitä suurinta Fifa 13 -pelin heikkoutta eli jatkuvaa kaatuilua. Oli käsittämätöntä, miten keskeneräisenä Fifa 13 päästettiin markkinoille. Esimerkiksi kausitilaa on mahdoton pelata muutamaa vuotta pidemmälle, sillä konsoli kyykkää aina viimeistään kolmannen kauden jälkeen. Peli kaatuilee myös valikoihin mentäessä, sieltä poistuttaessa, vaihtoa suorittaessa…

Lista on loputon. Pelin markkinoille tuossa kunnossa päästäminen oli silkkaa laiskuutta ja kuluttajan kintuille virtsaamista. Toivottavasti tänä vuonna laadunvalvonta on kunnossa.

Ja nyt niiden uudistusten pariin!

Uudistus numero 1: Suojaa palloa

6

Fifa 13 -pelissä keskikenttä oli melko helppo murtaa muutamalla syötöllä niin, että hyökkäävä joukkue oli hyvin nopeasti noin 25 metrin päässä vastustajan maalista. Tänä vuonna EA lupailee keskikentän taistelun olevan tulisempaa kuin ennen. Lupausten mukaan hyökkäävä pelaaja voi suojata palloa juostessaan. Miten tämä tapahtuu on vielä hämärän peitossa. Myös syöttöjen vastaanottamista on muutettu, ja pelaaja joutuu taistelemaan pallosta puolustajan kanssa entistä enemmän.

Uudistusten toimivuus riippuu siitä, miten kaksinkamppailut toteutetaan. Erillisen napin pyhittäminen suojaamiselle tekee pelaamisesta melkoista sormiakrobatiaa, mutta toisaalta tuo pelaamisen huomattavasti enemmän monipuolisuutta.

Uudistus numero 2: Vedä paremmin – tai huonommin

5

EA lupailee vetojen olevan tänä vuonna entistä aidompia. Fifa 13 -pelissä oli muutamia  selviä vetoanimaatioita, jotka toistuivat harmittavan usein. Jokainen peliä enemmän pelannut varmasti törmäsi joskus veto- ja maalivahtianimaatioon, jossa hyökkäjä pääsi vetämään sivuttaissyötöstä maalin edessä ja veskari syöksyi palloon epäilyttävän oikea-aikaisesti, pelivälineen kimmotessa torjunnasta toooooodella korkealle ilmaan. Näyttävää, mutta kovin skriptattua. Ja älkää edes mainitko niitä puskuanimaatioita!

Tänä vuonna pelaajien asennon pitäisi vaikuttaa vetoihin enemmän. Kompasteleva hyökkääjä harvoin hyvää vetoa saa aikaan, joten uudistus kuulostaa hyvältä, mikäli se toteutetaan oikein ja pallon lentorata ja -fysiikkamallinnus on kunnossa. Ennalta arvattavia vetoanimaatioita ei kaipaa kukaan.

Uudistus numero 3: Pallon liikehdintä

4

Kaikki futispelejä pelaavat tietävät, että pallon liikerata ja nahkakuulan realistinen käyttäytyminen on liki tärkein asia jalkapallopeleissä. Mikäli pallo liukuu viheriöllä kuin jäällä, pelikokemus murenee täysin, eikä peliä voi enää pitää futiksena.

EA lupailee jälleen jokavuotiseen tapaan pallon liikeradan muuttuvan entistä realistisemmaksi. Tuskin kyse on silti mistään reaaliajassa lasketusta fysiikkamallinnuksesta vaan ihan vain siitä, että pallon liikkeet ja lentoradat on animoitu uusiksi.

Vedot voivat olla tänä vuonna ns. putoavia lehtiä tai maata nuolevia tykityksiä 30 metristä. Kaukolaukaukset saisivatkin tänä vuonna mennä helpommin maaliin.

Uudistus numero 4: Tekoälyn parantaminen

3

Tekoäly on se futispelien kaikkein tärkein ominaisuus. Mikäli pelaajat kentällä eivät tajua liikkua oikein, tulee pelaamisesta tylsää jauhamista ja kiroilua siitä, kuinka vastustajan pakit ovat joko liian hyviä tai omat hyökkääjät liian typeriä. Fifa 14 -pelissä puolustajat osaavat tulla auttamaan kanssapelaajiaan, ja hyökkääjät osaavat hakea paikkaa paremmin. Mutta jos sekä hyökkääjistä ja puolustajista tehdään parempia, onko lopputulos sitten uudistuksen kannalta 0-0? Eli mitä konkreettista hyötyä uudistuksesta on?

Fifa 14 -pelin uudistukset tuntuvat sinänsä ihan kelvollisilta, ja pienet asiat merkitsevät jalkapallossa paljon. EA:n studioilla on peliin ympätty kymmeniä tuhansia erilaisia pelitilanteita, ja koneet raksuttavat laskutoimituksia jatkuvasti aidompaa pelikokemusta varten. Tämän konsolisukupolven koneiden laskentateho taitaa vain olla jo melkoisen tapissa. Saa nähdä, mitä tekoälyn suhteen voidaan enää tehdä.

BONUS

2

Uudistustoive: Vapaapotkut

Lisää niitä vapareita! Nyt pelaaja pääsee aivan liian harvoin testailemaan maalivahdin refleksejä alle 40 metrin päästä maalista. Tässä saisi EA kernaasti ottaa mallia PES 2013 -futispelistä, jossa tuomarit vihelsivät rikkeitä huomattavasti useammin.

 

Lisää luettavaa