Kuluvan vuoden viimeisiin rallipeleihin lukeutuva WRC 2 Extreme on Sonyn toinen yritys nousta PS2:n rallipelien valtaistuimelle. WRC-pelisarja on ainakin julkisuudessa jäänyt Colin McRaen ja V-Rallyn jalkoihin, mutta jos alkuperäistä World Rally Championshipiä tutkii tarkemmin, huomaa sen olleen ihan hyvä peli. WRC 2 Extremen myötä Sony pyrkii nostamaan oman rallipelinsä profiilia niin, että se ei ole vain ihan hyvä, vaan kenties jopa kiitettävän arvosanan ansaitseva peli.
WRC 2:n lisenssiasiat ovat kunnossa. Pelistä löytyvät kaikki kuluneen kauden merkittävimmät ralliajajat Colin McRae?ta lukuun ottamatta. Mukana ovat myös kaikki rallisarjassa kaahailleet autot Peugeot 206:sta lähtien. Pelimuotojen joukosta löytyy mm. yksittäisiä kisoja, pelin uramoodina toimiva WRC ja tietysti moninpeli. Ratojakin pelistä löytyy yli sata, joten pelattavan ei pitäisi loppua kesken. Ratoihin on otettu vaikutteita oikeista erikoiskokeista, mutta on ymmärrettävää, että pelissä ei ole useiden kymmenien kilometrien pituisia erikoiskokeita, vaan niiden pituus on typistetty alle kymmeneen kilometriin. Rataympäristöihin on kiinnitetty mukavasti huomiota ja pelin nimeen liitetty Extreme ei ole vain pelkkää sanahelinää. Muutamista kentistä löytyy todella vaarallisen näköisiä rotkoja ja muita extremeksi luokiteltavia ominaisuuksia.
Peli tarjoaa puuhaa myös auton virittelemisestä kiinnostuneille. Pelaaja pääsee säätämään mm. vaihdevälityksiä, jousitusta ja ajokorkeutta. Jokainen säätökohta on selitetty tarkoin ja säätövaihtoehtojakin on vain muutama kappale. Näin ollen pelaajan ei tarvitse tietää autoista mitään osatakseen säätää oma menopeli käyttäytymään toivotulla tavalla.
Pelaajan ajotaidoista ja ajotavasta riippuu, miten paljon auto kärsii vahinkoja rallikisojen aikana. Pienet kolhut eivät vielä aiheuta suuriakaan ongelmia, mutta tietyssä pisteessä auton ajettavuus kärsii ja tehot laskevat. Vaurionmallinnus ei ole kovinkaan kummoista. Autosta kyllä nousee konepelti, kyljet menevät ruttuun ja pakoputkikin saattaa roikkua. Vahingot kuitenkin tulevat autoon miten sattuu. Kärjistetysti voisi sanoa, että suoraan puuta päin ajaminen saattaa rikkoa vaikka toisen takalampun, eikä auton keula kärsi mitenkään. Auton vahinkoja voi korjailla muutaman erikoiskokeen välein. Kolareista vielä sen verran, että auton nokassa tuntuu olevan jonkinlainen magneetti, joka imaisee auton poikittain, vaikka se vain hipaisisi kaidetta tai muuta rataa reunustavaa estettä. On rasittavaa, kun pienikin törmäys johtaa auton kääntymiseen päin seinää, vaikka vastaava törmäys aiheuttaisi todellisuudessa vain pieniä maalivaurioita. Toisaalta, jos ajaa hyvin ei tästä epäkelvosta ominaisuudesta tarvitse kärsiä.
Ajomallinnus on varsin ärhäkkää laatua. Jo lyhytkin painallus kääntää autoa reippaasti ja jos tiukkaa käännöstä vielä avitetaan käsijarrulla, on tuloksena äärettömän nopeasti tapahtuva käännös. Käsijarrun teho on ylimitoitettu reilusti. Osaava käsijarrun käyttäjä voi vetäistä tiukan 90 asteen mutkan menettämättä juuri vauhtia. Normaalien jarrujen käyttö jääkin varsin vähiin, koska pienen harjoittelun jälkeen käsijarrun käyttö säästää selviä sekunteja. WRC 2:n autojen ohjaaminen tatilla on hankalaa, eikä ratin korvaaminen d-padilläkään tuo peliin kovin hyvää ajotuntumaa.
Pelin neljän pelaajan moninpelimahdollisuus on periaatteessa pientä huijausta, sillä neljä pelaajaa ei voi pelata samanaikaisesti jaetulla ruudulla, vaan esimerkiksi rallikautta voi pelata neljän pelaajan voimin niin, että jokainen ajaa yhden etapin vuorollaan. Peli tukee vain kahden pelaajan jaetun ruudun moninpeliä. Jaetulla ruudulla pelattaessa ruudunpäivitysnopeus kärsii kuitenkin merkittävästi.
Pelin grafiikka täyttää nykystandardit kevyesti. Maastosta löytyy reilusti yksityiskohtia ja vaihtelua pelipaikan mukaan. Pelin grafiikkamoottori piirtää grafiikkaa todella kauas ja horisontista nousevat grafiikat ilmestyvät näkyviin luontevasti. Useita rallipelejä vaivaavaa pop-up -ilmiötä ei tässä pelissä juurikaan esiintynyt. Yöllä ajettaessa auton ajovalot toimivat todella realistisen oloisesti, mutta ajovalojen ulkopuolelle jäävä ympäristö on ehkä hieman turhankin pimeää.
Autojen äänet kuulostavat hyviltä. Kartanlukijakin onnistuu hommassaan hyvin, sillä vaikka hänen äänensä on hieman apaattinen, ei se silti ala ärsyttää ainakaan ensimmäisten pelipäivien aikana. Peli on myös lokalisoitu suomeksi aina kartanlukijaa myöten.
WRC 2 Extreme on ehkä lievä pettymys, sillä siinä olisi ainesta huomattavasti paremmaksi peliksi. Kyllä tätä tällaisenaankin pelailee, mutta WRC 2 jää haistelemaan Colin McRae Rally 3:n pakokaasuja, kun kisataan paikasta joulupukin kontissa. Kyseessä ei siis ole PS2:n paras rallipeli, mutta varteenotettava ostoehdokas rallipelien ystäville.