We Dance

28.11.2011

Vallalla oleva tanssitrendi näkyy myös konsoleille tuotettujen tanssipelien moninaisuudessa. Nykyisten tanssipelien joukossa yksinoikeudella Wiille julkaistu We Dance on tanssimattoineen kuin tuulahdus kymmenen vuoden takaa. Ajatus vain tiettyyn peliin tarkoitetun erityisen ohjainlaitteen ostamisesta tuntuu kaukaiselta ja hankalalta.

On pettymys huomata, että We Dance on tanssipelinä hyvin perinteinen. Pelin monipuolinen musiikki- ja videotarjonta koostuu listahiteistä, jotka edustavat eri musiikin lajityyppejä ja vuosikymmeniä. Pelissä on alkuperäisiä musiikkivideoita, jotka jäävät peliruudulla kaiken muun alle. Muutenkin suuri osa ruudusta on täytetty toissijaisella sisällöllä.

We Dancea voi pelata Wii-ohjaimilla tai tanssimatolla, ja pelaajiakin voi olla yhdestä neljään. Helpoimmalla vaikeustasolla riittää käsien liikkeiden tunnistaminen. Keskitasolla pelataan vain tanssimatolla, ja vaikeimmalla vaikeustasolla käytetään sekä Wii-ohjainta että tanssimattoa. Liikkeiden epämääräinen tunnistaminen verottaa pelikokemusta ja passivoi pelaajaa. Jo pelkkä Wii-ohjaimen satunnainen heiluttaminen tuntuu riittävän tulosten saamiseksi.

Pelissä on useampi erilainen osa-alue ja pelitapa. Niistä nimikkomoodi edustaa perinteistä tanssipelaamista. Pelaaja seuraa ruudun nuolia ja pyrkii askeltamaan oikein ja oikeassa tahdissa. Pelissä on myös alkulämmittely, joskin lämmittelyliikkeiden valinta pelin alkuun on varsinainen antikliimaksi. Lämmittely on hidastempoista eikä tunnu tarpeelliselta, kun pelikin on hidas. Tanssikouluosiossa pelaaja voi treenata hyppyjä, askellusta tai erilaisten tanssiasentojen matkimista rytmin mukaisesti. Etenkin tanssikouluosiossa pelaaja saa hyvin epämääräistä palautetta suorituksistaan, mikä hankaloittaa oppien perillemenoa. Palautteen oikea-aikaisuuden ohella ei ole aina selvää, missä vaiheessa tiettyjä liikkeitä pitäisi toteuttaa tai onnistuiko pelaaja niissä.

We Dance -pelin tavoitteet jäävät saavuttamatta, eikä peli lupauksista huolimatta onnistu tuomaan mitään uutta tanssipelien valikoimaan.

TESTATTU
Wii

ARVOSTELIJA
SONJA KANGAS

PÄÄSTÖTODISTUS
WE DANCE EI SAA TANSSIJALKAA VIPATTAMAAN.