Warrior Kings

27.04.2002

Onko reaaliaikastrategia mielestäsi kirosana? Puuttuuko nykypeleistä strategia kokonaan, eikä niissä ole realismin häivettäkään? Nyt silmät auki ja korvat kuulolle, sillä Warrior Kings lupaa antaa strategialle uuden merkityksen ja poiketa tutusta linjasta.

Ranskalaisen Black Cactus -tiimin väsäämä Warrior Kings on vihatun RTS-genren uusin tulokas, joka ratsastaa ylpeästi hevosensa selässä, mutta ei näe metsää puilta. Peli tuo muutamia mukavia uudistuksia, mutta kupsahtaa ennalta-arvattaviin ongelmiin.

Aloitetaan hyvistä puolista. Warrior Kings pitää lupauksensa strategiasta, sillä keskiajan tunnelmaa tavoitteleva taisteluosuus vaatii taktikon mieltä. Yksiköitä on normaaleista keihäsmiehistä raskaasti aseistettuun ratsuväkeen, ja yksiköt on tasapainotettu kivi-paperi-sakset-menetelmällä. Esimerkiksi jousiampujat ovat tehokkaita hitaasti kulkevia joukkoja vastaan, mutta voimattomia ratsastavien miekkamiesten iskuille (ainakin periaatteessa, käytännössä jousiampujat ovat hyvinkin tehokkaita). Pienen lisästrategian perinteiseen suurimman armeijan kokoamiseen tuovat hevoskärryt, joita käytetään resurssien kuljettamiseen paikasta toiseen, ja jotka ovat tietenkin alttiita vihollishyökkäyksille. Yksiköitä voi myös laittaa muodostelmiin, ja muodostelmat myös toimivat hyvin. Esimerkiksi keihäsmiesten ORB-puolustusmuodostelma on toimiva.

Hyvää sanottavaa on myös pelin kampanjasta, joka on varustettu kliseisellä juonikuviolla. Pesäeroa muihin reaaliaikastrategioihin tulee siinä, että Warrior Kingsissä pelaajan eteen asetetaan vaihtoehtoja, joiden mukaan kampanja muokkautuu ja pelaaja saa uusia yksiköitä. Tämä on kuitenkin toteutettu tylsästi, sillä se määräytyy yes tai no -tyylisillä kysymyksillä. Vastausten perusteella kampanja muotoutuu yhdeksi viidestä yksikkövalikoimasta.

Siihen hyvät puolet oikeastaan loppuvatkin, sillä peli ei yksinkertaisesti viehätä ollenkaan. Kampanja on ainoa pelimuoto moninpelin lisäksi, eli pelattavaa on pari kymmentä kenttää. Ajassa mitattuna tämä on kuitenkin paljon, sillä pelattavuus ei ole parhaimmasta päästä. Tehtäviä on pitkitetty aivan turhaan, ja aikaa kuluu jonninjoutavaan mikromanagerointiin. Harmittavasti kampanjan tehtävät eivät myöskään jatku suoraan toisistaan, joten yksiköiden kehittyminen on vain tehtäväkohtaista.

Taisteluiden strategiasta katoaa hohto, kun typerä tekoäly pääsee hommiin. Taisteluyksiköiden lisäksi myös hevoskärryjen ajajat tuntuvat ottaneen jotain miestä vahvempaa, sen verran holtittomasti ne välillä harhailevat. Yksiköiden tasapainottamisessakaan ei ole onnistuttu täydellisesti, sillä jousella ampuvien yksiköiden teho on hivenen liian suuri. Peli on myös täynnä pieniä bugeja, joista suurin osa onneksi korjaantuu päivityksillä. Päivityksiin tosin menee puolisen tuntia aikaa, ja kovalevytilaa tarvitaan väliaikaisesti puolen gigan verran.

Pikkuvirheistä ärsyttävimpiä ovat suuntavaiston sekoittava minimap ja jokseenkin outo resurssijärjestelmä. Jälkimmäinen on periaatteessa ihan normaali ruoka-materiaali-kulta-systeemi, mutta sen toiminta ei aina ole ihan selvää, vaan aiheuttaa ihmettelyä. Perusidean oppii kyllä ajan myötä, mutta kunnon tutoriaali neljän epäkelvon sijaan olisi helpottanut tilannetta. Nykyiset tutoriaalit ovat vain OK-boksin klikkausta, eivätkä opeta pelaajaa tekemään oikeastaan mitään.

Lisäksi Warrior Kings on tehosyöppö. Laitevaatimukset eivät ole korkeat, mutta jos haluaa pelata edes puolivälin asetuksilla, saa konetehoa löytyä todella paljon, eli mielellään upouusi tykkikone. Myös latausajat ovat pitkiä. Kaikki tämä näkyy grafiikan laadussa, mikä on kieltämättä yksityiskohtaista ja kaunista. Jos ei mahtivehjettä omista, joutuu tyytymään todella rumiin maisemiin, joita ei todellakaan ihaile henkeään pidätellen. Parhaimmillaan Warrior Kings on kuitenkin todella upean näköinen. Äänipuoli on keskinkertainen, ainoastaan musiikkeja voi varovasti kehua. Ääninäyttelyn ainoa valopilkku on kampanjan kertoja, vaikkei hänkään erinomaiseen suoritukseen yllä.

Jostain kumman syystä peli myös lagitti testikoneella minimiasetuksillakin, mikä pilasi pelinautinnon täysin. Tämä lienee vain oman koneeni ongelma, sillä muut eivät ole samasta valittaneet. Itse asiassa toisella koneella pikaisesti testattu Warrior Kings näytti paremman (ja kauniimman) puolensa, joten pelistä saanee enemmän irti jos nykimisongelmia ei ole. 250 megan kokoinen demo auttanee selvittämään asian.

Warrior Kings on hyvä yritys, ja siihen on selkeästi panostettu, mutta valitettavasti se ei riitä. Peli on pääosin tylsä, ja muuten tervetulleet uudistukset eivät pääse oikeuksiinsa. Warrior Kings on reaaliaikastrategia puhtaalta keskitieltä, vaikka se välillä yrittääkin koukata vastustajien selustaan.