Warioware D.I.Y.

26.04.2010

Warioware Smooth Moves ilahdutti Wiin pelaajia neljä vuotta sitten hämmentävällä minipelivalikoimalla, jonka muutaman sekunnin peleissä läiskittiin kärpäsiä, yhdistettiin erilaisia asioita keskenään ja tehtiin kaikenlaista kummallista pikavauhdilla. Nyt Warioware on palannut, tällä kertaa DS:lle julkaistulla Do It Yourself -pelillä. Kuten nimikin jo sanoo, peli antaa työkalut omien minipelien rakentamiseen.

Vaikka pelaajien tuottamasta sisällöstä on puhuttu paljon viime vuosina, asiat tuntuvat loksahtavan kohdalleen vihdoin Wariowaressa. Muotonsa puolesta minipeli pakottaa keskittymään hyvin yksinkertaisiin peli-ideoihin, joiden toteuttamiseen ei mene tuntikausia. Työkaluista on saatu helppokäyttöisiä ja harrastelijapelikehittäjän käteen sopivia.

Vaikka pelien kehitys on Warioware D.I.Y.:ssä sujuvaa ja ratkaisut ovat monella tapaa onnistuneita, ei pelikehitys tässäkään ihan puhdasta huvittelua ole. Se käy selväksi jo johdantojaksossa. Siinä pelien tekemistä harjoitellaan Warion ja Dr. Crygorin lapsenlapsen Pennyn johdolla. Pitkähkön johdantojakson pelaaminen alkaa lopulta pitkästyttää eikä Pennyn ja Warion turhanpäiväinen jaarittelu ainakaan paranna asiaa. Lisäksi valikot ovat epäselviä eikä pelikehityksen prosessikaan aina solju kovin sujuvasti tai intuitiivisesti. Johdannon läpikäynti on kuitenkin käytännössä pakollista, koska peleihin liittyy paljon opittavaa grafiikasta toiminnallisuuksien suunnitteluun, ohjelmointiehtojen lisäämiseen ja AI:n kehitykseen.

Pelin voi aloittaa myös freelance -taiteilusta tai olemassa olevien pelien muuntelusta, mutta monipuoliset työkalut saa parhaiten haltuun Warion pelikehityskoulussa.

Pelin kehittäminen on saatu niin helpoksi kun sen voi ylipäätään saada, mutta pelissä on muita osa-alueita, jotka eivät toimi yhtä hyvin. Pelin käyttöliittymä on sekava eikä pelien jakaminen suju yhtä notkeasti kuin niiden tuottaminen. Itse tehtyjen pelien jakaminen on vaikeaa ja on rajoituksia, kuinka paljon kamaa voi jakaa. ratkaisu on vahvasti ristiriidassa pelin luonteen kanssa. Pelistä puuttuu myös Warioware Smooth Moves -pelistä tuttu mahdollisuus pelata lyhyiden pelien sarjaa. Warioware D.I.Y. keskittyy painokkaammin yksittäisiin peleihin.

Warioware D.I.Y. peli on toimiva kokonaisuus ja kiinnostava mahdollisuus harrastelijapelikehittäjille. Se opettaa ymmärtämään millaisia haasteita pelien kehittämiseen sisältyy, mutta tarjoaa myös onnistumisen elämyksiä. Toimivan minipelien tuottamisen ja pelaamisen vastapainona pelien jakamisen puutteet jaksavat hämmentää.

PÄÄSTÖTODISTUS
Wario-tunnelma välittyy hienosti myös itse tehtyjen pelien kautta

– SONJA KANGAS