Universe at War: Earth Assault

20.02.2008

Reaaliaikastrategioiden markkinoille on viime aikoina ollut tunkua. Kyllä maailmaan silti vielä yksi RTS mahtuu, tuumaavat Petroglyphin pojat. Nimihirviö Universe at War: Earth Assault tuntuu heti kättelyssä tutulta. On kolme erilaista osapuolta, joista löytyy jalkaväkeä, tankkeja ja lentokoneita. On yksi kerättävä resurssi ja tukikohta, johon pystyttää rakennuksia. Sitten tarvitaan vielä sankariyksiköitä ja höttöinen sci-fi-juoni.

Pelin tekijätiimissä on Command & Conquer -veteraaneja, ja homma alkaakin heti muistuttaa Red Alert kakkosta – varsinkin kun alussa sankariamerikkalaiset pelastavat presidenttiään avaruuden tunkeilijoilta. Pian käy kuitenkin selväksi, että näissä kinkereissä ihmiset ovat vain tykinruokaa. Maan hallinnasta kinaavat osapuolet ovat tutun turvallisia tai toivottoman kliseisiä, näkökulmasta riippuen. Hierarchy luottaa Warhammer 40 K:sta reväistyihin kustomoitaviin kävelijöihin, joilla voi parkkeerata vihollisen viereen tuottamaan yksiköitä ja antamaan tulitukea. Robottimangasta pöllityt Novukset osaavat liikkua sähköverkkoaan pitkin ja atlantislaisiksi paljastuvat Masarit vaihtavat strategiaansa lennossa muuttamalla energiansa väriä.

Kaikilla yksiköillä on näppäriä erikoisominaisuuksia, jotka tosin jäävät yksinpelikampanjassa turhan vähälle käytölle. Yksinpelin ankara putkimaisuus antaakin pelistä huonon kuvan, kunnes kampanja leviää lopussa strategiseen muotoon, jossa maailmankartalla tuotetaan yksiköitä ja hyökkäillään sektoreihin. Tämä strateginen pelitila on onneksi tarjolla myös erikseen, sillä siinä osapuolten erilaisuus pääsee parhaiten esille.

Universe at Warin moninpeli on sidottu Microsoftin Live -palveluun. Hopeatilillä voi pelailla huvikseen, mutta klaaneja ja laddereita halajavien on syytä hankkia kultatili. Kun Xbox-versio myöhemmin julkaistaan, voivat PC-versiolla harjoitelleet kyykyttää hiirettömiä.

Teknisesti peli on hieman arveluttava. Latausajat ovat pitkiä, ja välillä otetaan tuumaustaukoja pelin aikana. Hiirikomennotkaan eivät aina tunnu rekisteröityvän. Lisäksi kamera on niitattu aivan liian lähelle tapahtumia – esimerkiksi Hierarchyn kävelijä täyttää yleensä puoli ruutua.

Universe at War on perusluokan reaaliaikastrategiaa muutamalla näppärällä idealla. Tämä ei vielä riitä, mutta Xbox-yhteensopivuus ja Live saattavat pelastaa Earth Assaultin unohduksen suosta.

PÄÄSTÖTODISTUS
Urhea yritys jää laimeaksi