Uuden Tomb Raiderin taival kauppojen hyllyille on ollut pitkä ja kivinen. Alun perin vuodelle 2002 suunnitellun pelin julkaisuajankohtaa lykättiin toistuvasti, mikä oli omiaan herättämään epäilyksiä alaa seuraavien keskuudessa. Heinäkuussa odotus kuitenkin päättyi ja Laran uusin seikkailu löysi tiensä kuluttajien ihmeteltäväksi. Tarina lähtee liikkeelle Pariisista, jossa neiti Croftia epäillään murhasta. Tilanteen setviminen vie pelaajan 40 tehtävän mittaiselle seikkailulle, jonka monivaiheinen juoni on grafiikan ja kenttäsuunnittelun ohella paketin parasta antia.
Valitettavasti olematon pelattavuus tekee hyvistä puolista nauttimisen lähes mahdottomaksi. Lara reagoi DualShockiin laiskasti ja kankeasti kuin toisen maailmansodan aikainen tankki eikä kamerasysteemissä tai hiiviskelymahdollisuudessakaan ole hurraamista. Lisäksi pelaajan hermoja koettelevat lukemattomat bugit, joita ryömii sisään ovista ja ikkunoista.
Kokonaisuutena tulokas onkin sen verran ongelmallinen, että on helppo ymmärtää, miksi Eidos siirsi pari viikkoa sitten sarjan kehitysvastuun pois Core Designin harteilta.