Tom Clancy's EndWar

06.12.2008

Eletään lähitulevaisuutta ja monien hartaasti toitottama kolmas maailmansota on tosiasia. Venäjä, Eurooppa ja Yhdysvallat pistävät nujakan pystyyn, ja siinä sivussa pelaaja saa hommakseen ratkaista koko sodan valitsemansa sotakoneiston joukoilla. Näin yksinkertainen on Tom Clancy’s EndWarin tarina. Ei siis mitään C&C-tason kamaa vaan simppeli idea, jonka ympärille on rutistettu valitettavan yksinkertaiseksi jäävä strategiapeli.

Sodan osapuolten kalusto ei eroa toisistaan tarpeeksi, eikä pelimekaniikka herkuttele hienouksilla. Pahimmillaan strategia on kivi-paperi-sakset –pelin tasolla, ja tämä näkyy etenkin yksinpelissä. Kun tietää jo etukäteen, että a voittaa been, mutta ei ceetä, yllätyksen elementti katoaa tyystin. Toki tämä ongelma esiintyy myös monissa muissa strategioissa, mutta harvoin näin silmiinpistävästi.

Moninpeli on EndWarin selkeästi vahvin osa-alue. Theater of War –moodissa menestystä mitataan normaalia isommalla mittakaavalla. Maailman eri kolkkien valtiaat määräytyvät kaikkien pelaajien välisten konfliktien päivittäisten tulosten perusteella. Myös pelimoodeissa on sen verran vaihtelua, että pelattava ei lopu heti kesken.

EndWarin erikoisuus on ääniohjaus. Joukkoja pystyy komentamaan karjumalla telkkarille, mikäli kotoa löytyy Xbox 360:n kuulokemikrofoni. Komennot annetaan yksinkertaisen kaavan mukaan, joka on helppo omaksua. Vaikka härmäläinen aksentti saattaa välillä hämätä äänitunnistusta, järjestelmä toimii yllättävän hyvin. Ihan mitä tahansa tankeroenglantia järjestelmä ei kuitenkaan ymmärrä.

Pelkkään mikrofonin käyttöön ei kuitenkaan voi luottaa. Monia asioita on helpompi, ja ennen kaikkea nopeampi tehdä ihan normaalia ohjainta käyttämällä. EndWarissa pärjää myös ilman headsetiä, mutta äänikomentojen ollessa pelin kovin yksittäinen juttu, jää kokonaisuuteen yksi ulottuvuus vähemmän.

Tom Clancy’s EndWar on pelinä keskitasoa. Se on ennen kaikkea liian yksinkertainen ollakseen oikeasti hyvä strategia. Paikoin tuntuu siltä, että peli on luotu vain äänitunnistuksen testausta varten, ja sen homman EndWar hoitaakin hyvin. Vaikka komentojen karjuminen kotisohvalla saa pelaajan näyttämään idiootilta, on pelissä ihan mukavasti asennetta. Olkoon End War äänitunnistuksen demo tai ei, se on silti parempi kuin moni perinteisempiä metodeja hyödyntävä konsolistrategia.

PÄÄSTÖTODISTUS
Pätevä, mutta hitusen liian yksinkertainen strategia