Teenage Mutant Ninja Turtles

18.04.2007

Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat jatkavat ahtereiden potkimista uuden pelin ja elokuvan voimalla. Tämä uusi Turtles-peli saapuu markettien hyllyille jo nyt, mutta CGI-animaationa toteutettua leffaa joudutaan odottelemaan ilmeisesti kesäkuun lopulle saakka.

Teini-ikäisten ninjakilpparien uutuuspeli on tasohyppely, johon on sekoitettu annos taisteluja. Pelin tarina on jossain määrin hämärä. Kilpparit kertoilevat menneistä seikkailuistaan, ja pelaaja pääsee toteuttamaan niitä, vihreiden sankareiden selostaessa välillä taustalla, mitä missäkin tilanteessa tuli tehtyä. Kilpparien turinointi antaa joskus vinkkejä kinkkisten kohtien suorittamiseen, mutta juonen näkökulmasta paketti on täysin leväällään. Kunnon motiivia seikkailuille ei tunnu löytyvän.

Itse peli on kaksijakoinen kokonaisuus. Kenttädesign vaihtelee hyvästä erittäin luovaan, ja pelaaja pääsee hyppimään ja pomppimaan niin kaupungin katoilla kuin syvimmissä viemäreissäkin. Tasohyppelyelementit on erinomaisesti toteutettu – kontrollit pelaavat, kentät ovat monipuolisia ja meininki on vauhdikasta. Vaikeustasokin on pääosin kohdallaan. Muutamassa kohdassa hermot voivat olla kireällä, mutta yleensä ottaen peli sopii niin lapsille kuin aikuisille. Ensin mainittu ryhmä tosin saanee ninjakilpikonnien puuhastelusta enemmän irti.

TMNT:n perisynti löytyy taisteluista. Mättöä on vähemmän kuin tällaisessa pelissä voisi olettaa, mutta silti hommasta menee maku. Kahden hyökkäysnapin summittainen hakkaaminen ei kiinnosta, kun erilaisia kombojakin tuntuu olevan tasan yksi per hahmo. Välillä tehdään jopa yhteishyökkäyksiä toisen kilpparin kanssa, mutta siinä se. Tyhjäaivoiset vihollisetkaan eivät tarjoa haastetta. Perusvihollisista koostuville laumoille ei yksinkertaisesti voi hävitä.

Pelin ulkoiset puitteet ovat ihan ok, mutta enemmänkin Xbox-, kuin Xbox360-tasoa. Henkeä salpaavat efektit jäävät siis puuttumaan, mutta tämä ei varsinaisesti pilaa peliä. Enemmän harmia tuottaa kamera, joka kadottaa pelaajan suojatin kuvasta vähän liian usein. Pelaaminen vaikeutuu melkoisesti, kun ei näe mihin on menossa.

TMNT:ssä olisi ollut ainekset paljon enempään. Jos hauskan ja menevän tasohyppelyn kyljessä olisi ollut edes kohtalainen taistelujärjestelmä, olisivat pisteet pompanneet heti pari pykälää ylöspäin. Näillä ansioilla TMNT:n kohtalona on jäädä alekorin arvoiseksi.

Tuomio: Hauskaa hyppelyä, tylsää taistelua