Monet 90-luvulla PC:llä pelanneista muistelevat edelleen lämmöllä Syndicate-nimistä ylhäältä päin kuvattua reaaliaikaista stragiapeliä. Siinä pelaaja käskytti neljän agentin tiimejä synkeän kyberpunktulevaisuuden merkeissä.
Valitettavasti Syndicaten 90-luvulla maalailtu tulevaisuudenkuva tuntuu nyt pelisarjan herättyä henkiin vähintäänkin ikääntyneeltä. Yhtiöiden hallitsemassa maailmassa kaduilla sotivat kyberagentit ottavat myös itsensä ysärihengessä aivan liian vakavasti, jotta minkäänlaista lämmintä retrofiilistä pääsisi syntymään.
Pelityypiltään uusi Syndicate on puhtaasti pelihahmon silmien takaa kuvattu räiskintä. Välillä pysähdytään toki kuuntelemaan puisevaa ja kankeaa dialogia, joka kuljettaa eteenpäin toivottoman kliseistä pääjuonta. Muuten yksinpelin koko sisältö koostuu putkimaisista tasoista, jotka edetään päästä päähän tappaen matkan varrella kaikki mikä liikkuu. Tapettavaa riittää niin paljon, että leikki alkaa jo kyllästyttää – ja sitten vasta päästäänkin tuskastumaan, kun eteen heitetään rasittavan sitkeä loppupahis.
Yhtiön etuoikeutettuna superagenttina pelaajan alter ego Kilo pystyy vaikuttamaan suoraan pelimaailmassa pörräileviin laitteisiin ja jopa hakkeroimaan vastustajien kalloihin upotettuja tietokoneita. Samalla sirulla voi myös piiskata itsensä poikkeuksellisen tehokkaaseen taisteluraivoon eli käytännössä hidastaa aikaa niin, että vastustajia ehtii rauhassa sihtailla. Pelimekaniikka tuo sopivasti kyberfiilistä räiskintään, mutta lopulta elektronisten täsmäiskujenkin tehtävä on tappaa vastustajat tai pehmittää heitä luoteja varten.
Moninpeli tapaa tunnetusti olla hyvä keino saada vähän kehnommastakin pelistä huvia irti. Myös Syndicate pääsee enemmän oikeuksiinsa verkkomoninpelissä, jossa suoritetaan tehtäviä neljän agentin ryhmissä. Asetelma tuo heti mieleen vanhan peliklassikon.
Valitettavasti verkkopeli jää kuitenkin suppeaksi ja irralliseksi – tympeään ja kuluneeseen soolokampanjaan pistetyt paukut ovat siltä pois.
Syndicatesta olisi voinut tulla parempi peli jos sitä ei olisi liitetty vanhaan ysäriklassikkoon ja jos verkkopeliin olisi panostettu enemmän. Nyt sinänsä perustoimiva räiskintä tukehtuu ankeaan tasosuunnitteluun, turhauttaviin pomotappeluihin ja 90-luvun
kyberpunkin pahimpiin kliseisiin.
TESTATTU
XBOX360
ARVOSTELIJA
Henri Hakkarainen
PÄÄSTÖTODISTUS
Itseään toistavaa ammuskelua putkessa.