Suikoden V

28.09.2006

Vahvan ensimmäisen osan jälkeen Suikoden-pelisarja on hiljalleen valunut alamäkeen. Se ei kuitenkaan ole estänyt Konamin poikia työstämästä vielä uutta jatko-osaa tälle eittämättä mielenkiintoiselle roolipelisaagalle. Vaikka pelit yleensä seurailevat elokuvien kaavaa, heikentyen nimen perässä olevan numeron kasvaessa, Suikoden V on virkistävä poikkeus. Se ei ole autuaaksi tekevä messiaspeli, mutta se on silti pelisarjan vahvin näyttö vähään aikaan.

Suikoden V:n ensimmäiset hetket eivät tunnu johtavan juuri mihinkään, mutta kun moottori saadaan käyntiin, pelaaja voi huokaista helpotuksesta – rahat eivät menneet hukkaan. Löysät alkuhetket muuttuvat nopeasti mielenkiintoiseksi seikkailuksi, jota höystävä tarina on erinomaisesti tehty. Mielenkiintoa pitävät yllä myös hyvin kirjoitetut hahmot.

Suikoden V:n vahvuuksiin kuuluvat myös taistelut, lukuun ottamatta pelin tempoa hidastavia tusinamättöjä, jotka toistuvat ärsyttävän tiheästi. Itse taistelujärjestelmä on kuitenkin hyvin toteutettu. Perusmätöt on toteutettu perinteisen japanilaisen roolipelin formaatilla, ja ruudulla vihollisia pätkii maksimissaan kuusi hahmoa. Taisteluiden käyttöliittymä on onnistunut, ja mättöjä piristävät erilaiset tekniikat, kuten co-op –hyökkäykset.

Vaihtelua taisteluihin tuovat myös massiivisemmat, reaaliaikastrategiaa muistuttavat, useiden satojen sotilaiden taistelut ja ”mies miestä vastaan” -mätöt, joissa myös dialogilla on oma osuutensa. Nämä taistelut ovat usein enemmän tai vähemmän tarinavetoisia.

Mikäli japanilaisroolipeli on tällä hetkellä ostoslistalla, ei Suikoden V ole yhtään hullumpi valinta. Siinä on kaikki peruspalikat kohdillaan, ja erinomainen tarina on omiaan viihdyttämään vaativampaakin pelaajaa. Liian usein ruudulla melskaavat satunnaistaistelut ja lataustauot hidastavat pelin tempoa liikaa, mutta muilta osin Suikoden V pitää pintansa.

Tuomio: Paras Suikoden vähään aikaan