Steel Diver -niminen 3DS-julkaisu yhdistää simulaation mutkikkuutta suoraviivaiseen ampumapeliin. Pelaaja ohjaa sukellusvenettä ja yrittää tietyn aikarajan sisällä upottaa tietyn määrän vihollislaivoja tai sukellusveneitä. Vihollisten ampuminen itsessään on varsin yksitoikkoista puuhaa, mutta sukellusveneen ohjaussimulaatio tuo siihen lisämaustetta. Vaikka sukellusveneellä kurvailu merenalaisessa maailmassa onkin itsessään viihdyttävää, jää soppa
kokonaisuudessaan laihaksi ja peli hyvin lyhytaikaiseksi kokemukseksi.
Pelaajan tehtävänä on ohjata sukellusvenettä kaikuluotaimen ja näköhavaintojen avulla ja tuhota sitten vihollisten laivasto. Pelin simulaatio on rajallista, mutta toimivaa. Pelaaja voi ajaa sukellusveneellä eteenpäin, nousta pinnalle ja laskeutua taas syvyyksiin alemman ruudun ohjauspaneelin avulla. Vihollislaivojen tuhoaminen on yksitoikkoista, helppoa ja merkityksetöntä. Jo yksi oikein sijoitettu torpedo upottaa vihollisen sotalaivan. Vaikka ensimmäisellä ei osuisikaan,
eivät torpedot kesken lopu.
Pelissä pelaajan tulee tietyn aikarajan puitteissa eliminoida vihollisen sukellusveneet tai periskooppitehtävän aikana merellä seilaavat laivat. Viholliset ampuvat myös takaisin. Osuessaan vihollisen torpedot tekevät vuotoja sukellusveneeseen. Vuodot tulee tukkia ennen kuin ampumista voi jatkaa. Se tapahtuu käsipelillä eli käytännössä pelaaja painaa vuotokohtaa ruudulla, kunnes
tilanne rauhoittuu. Vuotojen tekemien viivästysten ohella osumilla ei näytä olevan merkitystä. Uppoaminen pelissä on lähes mahdotonta.
Pelin ongelmana on sen suppeus ja yksinkertaisuus. Teemakaan ei suoranaisesti kosiskele valtavirtapelaajia. Ottaen huomioon hinta-laatusuhteen, on yllättävää että peli ylipäätään julkaistiin 3DS:lle. Peli hyödyntää kolmiulotteisuutta, mutta se ei tuo merkittävää lisää pelikokemukseen. Kyseessä on sivulta rullaava kaksiulotteinen pelikenttä, joka toimii sellaisenaan ilman kolmiulotteisuuden efektiäkin.
Peli pyrkii yhdistämään sukellusvenesimulaatiota ja taistelupeliä. Ratkaisu on huono, koska simulaatiokokemus jää varsin rajalliseksi muutaman vivun vääntämiseksi ja taistelu kuihtuu yksinkertaiseksi ampumiseksi. Loppumattomat torpedot vesittävät ampumiskokemusta entisestään.
Yhdistelmä jättää molemmat elementit laihoiksi. Kokonaisuus on liian hidastempoinen, yksinkertainen ja helppo ollakseen hauskaa.
PÄÄSTÖTODISTUS
Ideaköyhäksi jäänyt sukellusvenesimulaatio
ARVOSTELIJA
SONJA KANGAS