Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood

25.10.2008

Vauhtisiili Sonicin parhaat päivät ovat monen mielestä jo takanapäin, mutta se ei estä Segaa pukkaamasta markkinoille uusia siiliseikkailuja toisensa perään. Tällä kertaa loikataan tasohyppelyistä roolipelien maailmaan. The Dark Brotherhood on Biowaren kanssa kehitetty peli, joka lupailee Sonicille ja kumppaneille hieman synkempää ja syvällisempää tarinaa.

Juonta siivitetään eteenpäin sarjakuvamaisilla välinäytöksillä ja vuoropuheluilla. Keskustelun aikana pelaaja valitsee itse sanat Sonicin suuhun. Vaihtoehdot joko syventävät juonta tai saavat Sonicin laukomaan muka fiksuja herjoja muille hahmoille. Juonen tapahtumiin tai muuhun tärkeään syvällisetkään keskustelutuokiot eivät vaikuta.

Vuoropohjaisissa taisteluissa neljä pelaajan valitsemaa sankaria mäiskii robotteja ja muita pahiksia kuonoon erikoisliikkein ja -esinein. Erikoisiskut hoidetaan tökkimällä kosketusruutua stylus-kynällä hieman Elite Beat Agents -rytmipelin tyyliin. Ruudun kuvioita naputtelemalla on myös mahdollista suojautua vihollisten iskuilta. Vaikka taistelusysteemi ei ole mitenkään mullistava, kosketusruudun näppäily on mielenkiintoisempaa, kuin pelkkä iskun valitseminen listasta.

Maailmankartalla käytetään hahmojen erikoiskykyjä etenemiseen. Esimerkiksi Amy voi tuhota lekallaan laatikoita, ja Knuckles osaa kiipeillä seiniä pitkin. Kartalla myös ratkaistaan erilaisia pulmia, jotka kuitenkin koostuvat lähinnä nappien painelusta. Pulmat ovat usein äärimmäisen simppeleitä, ja onkin hassua, että ongelmien ratkaisuun voi ostaa vihjeitä.

3d-grafiikka näyttää hyvältä, mutta kaksiulotteisissa elementeissä olisi parantamisen varaa. Esimerkiksi hahmojen kuvakkeet näyttävät epäsiisteiltä ja rosoisilta. Musiikin ja ääniefektien kohdalla on menty kokonaan metsään. Taustamusiikki on useimmiten rasittavaa pimputtelua ja efektit laimeita.

Dark Brotherhoodisssa piilee potentiaalia, mutta osa-alueita ei ole hiottu aivan tappiinsa. DS:n valikoimaan kuuluu nyt jo reilu joukko erilaisia roolipelejä, ja Sonic jää ikävästi heilumaan keskitasolle. Jatko-osa on jo kehitteillä, joten nähtäväksi jää, oppivatko Sega ja Bioware pikkuvirheistään.

PÄÄSTÖTODISTUS
Ei täyttä kuraa muttei ihan eliittiäkään