SOCOM: Confrontation

18.04.2009

On varsin mainiota, että pelejä voi tänä päivänä myös ladata suoraan konsoliin poistumatta kotoa. Toisaalta latausajat ovat sen verran pitkiä, että ulkonakin ehtisi kyllä hyvin käymään. Pelin latauksen jälkeen edessä on enää noin kolme erityyppistä päivitystä ja simsalabim: SOCOM: Confrontation on valmiina pelattavaksi, eikä aikaakaan mennyt kuin kaksi ja puoli tuntia.

Pelin idea on varsin simppeli. Pelaaja voi liittyä nopeaan pikapeliin, jossa vastustajat, kanssapelaajat sekä tehtävä arvotaan kädenkäänteessä. Latausajat eivät vierähdä nopeasti, varsinkin kun pelaaja odottelee handsfree-laite korvallaan tulevaa taistelua. Kun suurin pelihimo on tyydytetty pikapeleillä, on aika kustomoida pelihahmo. Muokkausmahdollisuudet ovat riittävän laajat, jotta hahmot eivät sekoitu taistelukentällä. Muokatessa hahmoa kannattaa pitää mielessä, että mitä enemmän tavaraa raijaa mukanaan, sitä hitaammin hahmo myös liikkuu.

Kun pelihahmot ovat kunnossa on aika siirtyä muokattuun otteluun. Tehtävävaihtoehtoja on runsaasti pioneerihommista suoraviivaiseen vastustajaryhmän listimiseen. Yhteen tehtävään voi liittyä jopa 32 pelaajaa, joten tykinruokaa pitäisi riittää aivan kylliksi. Varoituksen sanana mainittakoon, että keltanokat eivät kauan hengissä pysy, mutta taistelua voi sen jälkeen kyllä seurata muitten tiimiläisten kuvakulmista. Jos jatkuvaa latailua pystyy suodattamaan, voi netistä ladata peliin myös uutta sisältöä, kuten hahmoja, aseita ja kenttiä.

Pelattavuus on SOCOM:ssa hyvällä tasolla ja grafiikka näyttää mainiolta jopa täyden resoluution televisiossa. Pelissä on käytetty fysiikkamallinnusta ja tämä pätee jopa ballistiikkaan. Toisin sanoen ammusten läpäisytehot ovat mallinnettu ja ne vaihtelevat olosuhteiden mukaan. Myös audiopuoli on pelissä kohdallaan, joten ainoa valitus tällä saralla kohdistuu niihin kanssapelaajiin, jotka asiallisen kommunikoinnin sijaan keskittyvät huutelemaan hävyttömyyksiä toisilleen. Konsoliohjaimella tähtääminen on huomattavasti vaativampaa kuin hiirellä, joten PC-pelaajat joutuvat hieman koetukselle ainakin alkutaipaleella.

Karttapohjat ovat varsin yksityiskohtaisia. Alueet vaihtelevat pienestä lähes jättimäisiin ja suurien aukioiden lisäksi kentät ovat pullollaan ahtaita kujia ja sivupolkuja. Jännitys kasaantuu helposti pitkän ottelun aikana, kun pelaajien määrä vähenee, eikä pelaajalla ole aavistustakaan vihollisen sijainnista. Tietenkin auttaa jos viestintä tiimiläisten kanssa toimii mutkattomasti, mutta kun vastustaja pääsee kannoille, on karkuun pääsy epätodennäköistä. Loppuun vielä hieman rapaa. Serverit takkuilevat välillä ärsyyntymiseen asti, ja aseiden vaihtaminen on tuskallisen hidasta.

SOCOM: Confrontation on kelpo räiskintäpeli, muttei mitenkään poikkeuksellinen. Pelin hyvät ja huonot puolet liittyvät sen verkko-olemukseen. On nastaa pelata vain kanssaihmisten kanssa, mutta liian pitkät latausajat ja verkon tökkiminen ärsyttävät.

PÄÄSTÖTODISTUS
Mukiinmenevää verkkoräiskintää