Tarkka-ampuminen on parasta, mitä räiskintäpeleissä pääsee tekemään. On hauskaa vaania vihollisia näkymättömänä, ja iskeä ennen kun kukaan ehtii tajuta, mitä tapahtuu. Monessa räiskinnässä tarkkuuskivääri on paras ase jopa lähitaistelussa.
Puolalaisen Sniper: Ghost Warrior –pelin ideana on keskittyä pelkästään tarkka-ampumiseen. Valitettavasti peli epäonnistuu ylevässä pyrkimyksessään. Tarkka-ampumisen lomassa on ankeita räiskintäosuuksia, ja kiikaritähtäimenkin kanssa pelaaminen on epätarkkaa sohimista.
Pelin tarina on jopa räiskintöjen standardeilla laimeaa perushuttua. Amerikkalaiset erikoisjoukot kohkaavat arkisesti toteutetussa viidakossa pahan latinoeverstin kimpussa. Trooppisissa puskissa juoksennellaan paljon, mutta lehvästö ei koskaan oikein näytä miltään. Osa tehtävistä on pelin aiheen mukaisesti tarkka-ammuntaa, osa normaalia räiskimistä.
Yksi räiskintäpelien tarkka-ammunnan riemuista on mahdollisuus hyökätä vihollisen kimppuun niin kaukaa, ettei se pysty kunnolla vastaamaan tuleen. Sniper: Ghost Warriorin viholliset ovat yliluonnollisen tarkkoja, ja osuvat aina pelaajan hahmoon, vaikka kilometrin päästä ja puskan läpi. Yksi pelin toistuvista kokemuksista onkin juoksennella päättömästi ympäriinsä toivoen vahingossa päätyvänsä johonkin suojaan, jonne näkymättömän vihollisen luodit eivät löydä. Tämä rapauttaa tarkka-ammuntapelissä olennaista vaanimisen fiilistä, erityisesti hiippailuosuuksissa.
Sniper: Ghost Warrior tähtää realismiin. Periaatteessa ammuskellessa pitäisi ottaa huomioon tuulen suunta, oma hengitys ja muita yksityiskohtia. Normaalilla vaikeustasolla pelaajan apuna on kuitenkin punainen piste, joka kertoo, mihin luoti osuu. Tuulen suunnasta ei siis tarvitse välittää. Se on hyvä, sillä vihollinen alkaa ampua heti, jos pelaaja nostaa hetkeksikään päätään suojasta. Käytännössä realismin tavoittelu johtaa siihen, ettei luoti tunnu ikinä osuvan minne pitäisi. Silloinkin kun kaiken pitäisi olla kohdallaan, tulee usein selittämätön harhalaukaus.
Parasta Sniper: Ghost Warriorissa on yksinkertainen ja hyvä idea. Huonointa on toteutus.
ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON
PÄÄSTÖTODISTUS
Hukattu mahdollisuus keskittyä räiskintäpelien parhaaseen puoleen eli tarkka-ammuntaan.