Kroatialainen Croteam on noussut pelimaailman arvostetuimpien pelintekijöiden joukkoon mainioilla Serious Sam -PC-peleillä. Sam on vakavana jälleen, tällä kertaa Xboxilla. Molemmat PC-pelit yhdistävän Xbox-version ei tarvitse hävetä veljiensä rinnalla, sillä kyse ei ole pelkästä rahastuksesta – ja hyvästä räiskinnästähän nauttii alustasta riippumatta.
Serious Samin perusidea on tuttu jo Doomin ajoilta: yksi mies, yksi maapallo, monta asetta ja iso läjä vihollisia. Jo ensimmäinen Serious Sam hyödynsi tätä ideologiaa pitkälle ja lisäsi soppaan huumorin. Kakkososa jatkoi ykkösen linjoilla ja pisti vielä paremmaksi. Xbox-versio ei sisällä uusia kenttiä eikä uusia aseita, mutta pari muuta uudistusta on tehty.
Duke Nukemin machoilussa voittavalle Samille on nyt annettu elämiä. Eihän niitä koskaan tarvitse, mutta uudessa, pisteisiin perustuvassa systeemissä on oma viehätyksensä. Mitä useamman vihollisen onnistuu tappamaan yhdellä ammuksella, sitä suuremmat pistemäärät ropsahtavat tilille. Ja vihollisiahan riittää… Yksinpelin aikana tulee pläjäyttäneeksi noin kymmenentuhatta örmyä.
Viholliset ja kentät ovat vuoden tauon jälkeen edelleen hyviä. Vaihtelua on paljon myös aseissa, tyypillisestä moottorisahasta miniguniin ja liekinheittimeen asti. Kentät ovat tutun laadukkaita, ainoastaan keskivaiheilla on pientä toistoa. 36 kenttää on saatu PC-versioiden kenttiä pienentämällä ja muokkaamalla, ja niiden läpipääsyssä kestää 15-20 tuntia. Helpoimmalla vaikeustasolla peli ei tarjoa haastetta, mutta pahimmillaan – tai siis parhaimmillaan – vihollisia pukkaa päälle hirveä lauma, jolloin luontainen tuhovietti pääsee esiin ihmisessä kuin ihmisessä. Kenttien erikoisemmat kohdat on myös säilytetty. Miltä kuulostaa taistella täysin pimeässä huoneessa, ainoana valonlähteenä oman liekinheittimen aiheuttamat lieskat vihollisissa?
Kenttiin on lisätty tallennuksen mahdollistavia punaisia puhelinkoppeja, aarrearkkuja sekä rahapusseja. Luonnollisesti kaikki vanhat keräilykamat ovat tallella ja samoissa paikoissa. Huumorikaan ei ole mihinkään kadonnut, vaan Sampan apuna toimivan Netricsa-tietokoneen jutut huvittavat yhä, ja kentissäkin on kivoja yllätyksiä aika ajoin. Tallennuksen mahdollistavien puhelinkoppien hyöty on lähellä nollaa, sillä elämistä ei todellakaan tule pulaa. Sam syntyy takaisin kuolinpaikalleen viiden sekunnin päästä, joten toiminta jatkuu hyvin nopeasti.
FPS-pelejä kritisoidaan usein kontrolliensa osalta, mutta Serious Sam on niiden suhteen mainio. Kontrollit voi lisäksi säätää mieleisekseen, joten valittamisen aihetta ei pitäisi olla kenelläkään. Pelätyn ja hyödyllisen autoaiminkin voi kytkeä pois halutessaan.
Tekniikka on muutenkin erinomaisessa kunnossa, vaikka grafiikka ei olekaan kaikin paikoin viimeisteltyä esimerkiksi tekstuurien osalta. Nykimistä havaitsin ainoastaan silloin, kun liekitin ison kasan skeleton-hyppijöitä yhteen läjään. Muutoin peli pyöri täydellisesti, eikä moninpelissäkään ollut nykimisestä tietoakaan. Moninpeli on taattua laatua, vaikka silloin joutuukin tyytymään toisten ihmispelaajien lahtaukseen. Serious Samissa on lisäksi hyvät System link -ominaisuudet (8 pelaajaa max). Valitettavasti Xbox Live -tuki on vain kaukainen haave tällä hetkellä, mutta ainahan voi turvautua XBConnectin apuun.
Pelkäsin ennen pelin julkaisua, että Samille tehty ulkoasunkohotus olisi mennyt huonompaan suuntaan. Pelko oli turha, sillä uusi ulkoasu näyttää entistä paremmalta. Kentät ovat pääosin samoja kuin PC-versioissa. Pieniä muutoksia siellä täällä on kuulemma tehty, mutta oma muistini ei riittänyt asian tarkistamiseen. Sen kuitenkin huomasin, että peliin on lisätty mukava määrä välidemoja. Niiden taso on uskollinen Sampan humoristisille juurille. Äänipuolelle on lisätty uusia kappaleita, mutta suurin osa näistä meni ohi korvien. Loppuvastuksissa pauhaa edelleen kroatilaisen metallibändi Undercoden musiikki, mikä on erinomaisen hyvä juttu. Dolby Digital 5.1 -tuki on myös.
PC-pelaajille Serious Sam Xbox on turha ostos, ellei ole hirveä hinku pelata peli(t) uudelleen läpi esimerkiksi kaverin kanssa. PC-pelien kahden hengen co-operative mode ei kontrolliongelmista johtuen oikein toiminut, mutta Xboxilla sekin sujuu kuin rasvattu. Jostain syystä television vasemmalle ja oikealle laidalle jää mustat palkit, mutta siihenkin tottuu. Co-opin toimivuuden ja pistesysteemin lisäksi muita isompia eroja pelien välillä ei mielestäni ole, joten vakavaan meininkiin tutustuneiden kannattaa suosiolla odottaa tekeillä olevaa Serious Sam: The Third Encounteria. Jos Serious Samit ovat jostain syystä jääneet PC:llä väliin, nyt on oiva hetki tutustua sarjaan. Noin 20 tuntia kestävä yksinpelikampanja on laadukas, ja moninpeli tarjoaa paljon hupia. Serious Sam kuuluu jokaisen pelaajan yleistietoon.