Sam & Max: Moai Better Blues

30.01.2008

Sam & Maxin toisen tuotantokauden kakkosjakso Moai Better Blues alkaa jälleen rytinällä. Sankarikaksikko on juuri palannut edellisestä seikkailusta, kun he törmäävät Sybil-naapuria jahtaavaan villiintyneeseen Bermudan kolmioon. Tästä tarina hyppääkin Pääsiäissaarelle, jossa Samin ja Maxin tulee estää muinaisen profetian ennustama tulivuorenpurkaus.

Sam & Max: Moai Better Blues on valitettavan epätasainen tuotos. Tarjolla ei ole kuin muutama uusi paikka, eikä pelattavaa tunnu olevan yhtä paljon kuin aiemmissa osissa. Lisäksi Pääsiäissaaren maisemat ovat graafisesti melkoisen heikkoja. Erityisesti kokolattiamattoa muistuttava tasainen ruohikko tuo mieleen 90-luvun lopun peligrafiikan, ja muutenkin Pääsiäissaaren ulkomaisemat ovat valjuja ja keskeneräisen oloisia. Huumori ja tarina tuntuvat paikoin hieman väkisin väännetyiltä, eikä loppuratkaisu jaksa juuri säväyttää.

Narinoista huolimatta Moai Better Bluesissa on hyvätkin puolensa. Kun huumori toimii, se todella toimii, eivätkä kirjoittajat enää säästele suotta. Lisäksi pelin ongelmat tuntuvat huomattavasti aiempia haastavammilta – pitkälti siksi, että monet niistä vaativat melkoisen äkkiväärää logiikkaa. Nuoruuden lähteen veden saaminen ja kuljettaminen on tästä erittäin hyvä esimerkki. Reaaliaikaista ja refleksejä vaativaa toimintaa on jälleen luvassa niin ajelua ja musiikkipeliä yhdistävän Bagpipe Obliteration Ultimate -minipelin kuin surffailun muodossa. Pelissä väännetään epäsuorasti huumoria myös Portal-pelistä, sillä Pääsiäissaari on täynnä toisiinsa linkittyviä kolmion muotoisia portteja, joita hyödynnetään monissa ongelmissa.

Sam & Max: Moai Better Blues ei ole huono peli, mutta ei sarjan tasoon nähden erityisen hyväkään. Pääsiäissaaren maisemien graafinen siloittelu, pari uutta paikkaa ja minipelien hiominen olisi parantanut peliä huomattavasti. Nyt se tuntuu lähinnä välijaksolta, josta ei jää oikein mitään käteen.

PÄÄSTÖTODISTUS
Hiomaton välijakso hauskassa seikkailupelisarjassa