Autopelit ovat läpi historian olleet pelialan teknisen ja sitä myötä graafisen kehityksen
edelläkävijöitä. Myös Ridge Racer -sarjan pelit ovat olleet mukana monissa merkittävissä
peliteollisuuden muutoskohdissa, onhan pelisarjalla jo toistakymmentä vuotta
historiaa takanaan. Rata-autopeleissä elämykseen vaikuttaa ajamisen hauskuuden lisäksi visuaalinen karkki: ratojen ja maisemien mallinnus, autojen ulkoasu ja se, kuinka ne toimivat radalla. Hienous on juuri siinä, että ajopelit repivät pelikoneesta irti vielä vähän enemmän. Kromi kiiltää realistisemmin ja varjot heijastuvat auton kiillotetusta pinnasta juuri niin kuin tosielämässä.
Nintendo 3DS:n tarjoama mahdollisuus tehdä kolmiuloitteista ajopeliä kuulostaa siis tervetulleelta idealta. Yllätys onkin suuri, kun näkee miten vaatimattomasti Ridge Racer hyödyntää kolmiulotteisen tilan tunnetta. Pelin grafiikat, ruudunpäivitys ja efektit tuovat mieleen 90-luvun rata-autopelit. Siinä missä 3DS:n muut julkaisupelit, kuten Nintendogs tai Super Street Fighter IV: 3D Edition, onnistuivat vahvistamaan pelien tarjoamaa kokemusta Nintendo 3DS:n luoman syvyystunteen avulla, Ridge Racer pelissä kolmiulotteisuuden kokemus jää laihaksi.
Musiikin valinta on astetta onnistuneempaa. Peliin on sävelletty vartavasten toistakymmentä kappaletta. Yhteensä soundtrackiltä löytyy useiden kymmenten kappaleiden edestä tunnelmaa nostattavaa musiikkia, jotka yhdessä ääniefektien ja selostuksen kanssa luovat hyvän tunnelman ja vahvistavat pelinautintoa.
3DS:n Ridge Racer on vahvasti yksinpeli. Valittavana on grand prix -kilpailu, versus- ja yksinpelimoodit sekä nopeimman kierrosajan ajaminen. Moninpeli on toteutettu vain paikallisesti StreetPass-toiminnallisuutta hyödyntäen. Radat ja auton hallinta on yhtä lailla tehty hyvin, tosin välillä tuntuu että autoa on turhankin helppo käsitellä. Jarrua ei tarvitse polkea juuri lainkaan, riittää että osaa hyödyntää lisätehoa ja driftata kurveissa. Myös kilpa-autovaihtoehtojen vähäisyys ihmetyttää. Monipuolisemman autovalikoiman tarjoaminen olisi laajentanut peliä tuntuvasti.
Ridge Racer 3D:ssä kilpaa ajamisen tunne syntyy toimivien ratojen ja musiikin onnistuneesta kokonaisuudesta. Onneksi ajamisessa on sitä syvyyttä, mikä 3D-efektistä puuttuu.
PÄÄSTÖTODISTUS
Kelvollinen ajopeli, jossa kolmiulotteisuutta hyödynnetty vain nimellisesti
ARVOSTELIJA
SONJA KANGAS