Ratchet: Gladiator

02.02.2006

Pleikkarin suosituimpiin pelisarjoihin kuuluva Ratchet & Clank on saanut jatkoa. Tällä kertaa peli keskittyy lähes täysin Ratchetin edesottamuksiin ja Clank saa vain pienen sivuosan. Ratchet nimittäin päätyy POX-kanavan holovisio-ohjelmaan DreadZone, jossa kilpailijat taistelevat livenä kameroiden edessä kuolemaansa tai voittoon asti.

Jos juoni on kierrätyskamaa (esim. Stephen Kingin ”Juokse Tai Kuole”), niin eipä pelikään tarjoa juuri mitään uutta. Ratchet:Gladiator on kolmannen persoonan räiskintäpeli ilman sen suurempia oivalluksia. Ratchetillä on mukanaan pari taisteludroidia, mutta niiden käyttö on suurimmaksi osaksi triviaalia ”paina-nappia-niin-pääset-eteenpäin”-räpistelyä.

Ratchetin ja Clankin kuuluisaa pelattavuutta on karsittu rankalla kädellä, ja tasohyppelyt, laajat pelikentät sekä vaihtelevat pelimuodot on unohdettu lähes täysin. Insomniac on selvästi keskittynyt tällä kertaa pelkkään räiskintään ja pelin harvat tasohyppelyosuudet ovat jopa hankalia.

Toki haarniskoitu päähenkilö pääse myös ohjailemaan erilaisia ajoneuvoja ja lentovehkeitä, mutta suurin osa pelistä on suoraviivaista räiskintää. Vihollisten kaataminen päivitettävillä ja kehittyvillä aseilla on ihan hauskaa hetken hupia, mutta Ratchetin tyypillinen vetovoima puuttuu melkein kokonaan.

Teknisesti peli on huippuluokkaa, kaunis ja mukava kuunnella. Ainoa moite tulee pitkistä latausajoista ja pakollisista välianimaatioista. Ohjelman selostajat alkavat myös toistaa itseään muutaman tunnin pelin jälkeen. Moninpeli ja varsinkin co-op-moodi lisäävät peliaikaa, mutta kyllä Ratchet olisi paremman pelin ansainnut.

Tilt.tv:n päästötodistus: Hyvän pelisarjan väsähtänein osa