Ratchet & Clank lienee tunnetuin pelkästään pleikkarille ilmestyvä pelisarja. Vuonna 2002 ilmestyneen ykköspelin jälkeen Pixarin piirroselokuvien tyyliä on apinoitu peräti kuuden pelin verran. Viimeisin peli, A Crack in Time, on myös vuonna 2007 alkaneen Ratchet & Clank Future -trilogian päätösosa.
Ratchet & Clank -pelit ovat humoristisia avaruusseikkailuita, jotka yhdistelevät tasohyppelyä, tutkimista ja perinteistä taistelumeininkiä. Ratchet on sankari-insinööri, Clank on hänen robottikaverinsa. Tällä kertaa Clank on joutunut pahan Dr Nefariousin ansiosta aikaa hallitsevan kosmisen kellon uumeniin, ja Ratchet yrittää pelastaa hänet.
Mitään mullistavaa uudessa pelissä ei ole. Peli on vähän hauskempi ja jouhevampi kuin edeltäjänsä Tools of Destruction ja Quest for Booty, ja tarinaosuuksien välillä on avoimia avaruuslentelyitä, joissa voi käydä pikkuplaneetoilla keräämässä lisäbonareita. Uusia aseita on muutama..
Pelaamisen kannalta kiinnostavimpia uusia juttuja ovat Clankille vastaan tulevat aika-arvoitukset ja Ratchetin uudet leijumisbuutsit. Aika-arvoituksissa Clankista monistuu kopioita, joiden avulla hänet saa samaan aikaan eri paikkoihin seisomaan perinteisten painolaattojen päällä. Ne ovat monista muista peleistä tuttua puzzlekamaa, mutta vaikeustaso on hyvä ja ratkaiseminen tyydyttävää. Hätätilanteessa puzzlen voi ohittaa. Se on noloa, mutta siitä huolimatta hyvä vaihtoehto.
Leijukengillä pääsee reipasta vauhtia eteenpäin, ja ne tuovat tasohyppelyyn hauskaa lisäväriä. Kontrollien kanssa pitää olla tarkkana, sillä ohjausvirheen takia hirveää vauhtia viipottava Ratchet sinkoaa helposti ties minne.
Muita, Clankille sallittuja vimpaimia ovat aikapommit, jotka hidastavat kaikkea ympärillään ja aikasauva, jolla voi huitoa vihollisia.
A Crack in Time on parhaimmillaan silloin kun toiminta on vauhdikasta ja läppä lentää. Aseet ovat erikoisefekteineen niin päättömiä, että helpompi taistelu valahtaa usein pelkäksi eri aseiden kokeilemiseksi. Kaikkea elämää vihaava robottipahis Dr Nefarious on varsin huvittava, ja aiemmista peleistä hyvinkin tuttu Captain Qwark on edelleen oma, pelkurimainen itsensä.
Paikoin peli äityy myös vakavaksi. Ratchet löytää itselleen isähahmon, jonka kanssa vietetyt koskettavat hetket eivät kanna aivan yhtä hyvin kuin huumorikama. Clankin historiasta selviää myös uusia paljastuksia, mutta eivät hänenkään isäkuvionsa sen kiinnostavampia ole.
A Crack in Time on kunnollinen lisäosa, joka sisältää hyvin tehtyä mutta tuttua kamaa. Eniten iloa siitä on niille, jotka eivät ole vielä pelanneet yhtäkään Ratchet & Clank -peliä. Heille kaikki vanha on vielä uutta.
PÄÄSTÖTODISTUS
Pelisarja jatkaa kunniallisesti eteenpäin.
ARVOSTELIJA
JUHANA PETTERSSON