Ratchet & Clank 2

15.11.2003

Ratchet & Clank 2 on loppuvuoden toinen suuri tasohyppelyjulkaisu. Spyro-sarjan Playstationilla luonut Incomniac Games on vuodessa onnistunut kokoamaan mainiolle tasohyppelylle monipuolisemman jatko-osan.

Tulokas ei yllätä suurilla muutoksilla, mutta mukana on paljon uutta. Galaksin pelastamisen jälkeen nimihahmot ovat asettuneet aloilleen ja päässeet veltostumaan. Sankarit eivät aikaile, kun suuryhtiön johtaja tarjoaa tilaisuuden lähteä pelastustehtäviin. Varastetun koe-eläimen pelastaminen rikollisten käsistä on lopulta kuitenkin sivuseikka.

Seikkailu noudattaa nimittäin vanhaa kaavaa, sankareiden reissatessa pitkin poikin linnunrataa roistojen jäljillä. Jokaisessa maailmassa on joukko tehtäviä, jotka suorittamalla saa yleensä mukaansa kaiken tarvittavan: uudet härvelit ja koordinaatit seuraavaan matkakohteeseen. Tarkempi tutkiminen paljastaa bonuksia, jotka voivat olla hyödyllisiä, jopa välttämättömiä myöhemmin. Tasosuunnittelu on laadukasta, mutta yllätyksetöntä. Kentät ovat edelleen melko suoraviivaisia este- ja ampumaratoja, joiden eri haarat voi tutkia vapaassa järjestyksessä.

Kokonaan uutena piirteenä peliin on lisätty hahmon ja varusteiden kehitys. Käytännössä tämä ilmenee siten, että Ratchet kasvattaa osumapisteitä pelin edetessä. Sankaria voi lisäksi vahvistaa ostamalla paksumpia panssareita. Sama käytäntö toistuu aseissa, jotka kehittyvät käytettäessä. Jokaisesta aseesta on kolme versiota (nettihuhujen mukaan enemmänkin, jos pelin pelaa läpi kahdesti). Esimerkiksi ykkösosasta tutun pommihansikkaan ammukset vaihtuvat ensin kranaateiksi ja lopulta pienoisydinkärkiin. Mikäli onnistuu löytämään hämäräperäisen asesepän, tämä osaa lisäksi asentaa aseisiin modifikaatioita, kuten lock up -ominaisuuden tai happoammukset.

Universaalina maksuvälineenä toimivat mutterit, jotka vaihtuvat asekaupassa tai hämärämiesten luona uusiin varusteisiin. Jo parin ensimmäisen pelitunnin aikana sankarien matkaan kertyy kymmenisen asetta ja muuta työkalua. Monet ovat tuttuja viime vuodelta, mutta mukana on myös paljon uutta. Kaikkiaan pyssyjä on niiden eri kehitysasteet laskien yli 50 kappaletta. Suhteellisen tavanomaiset konekivääri, haulikko ja kranaatinheitin vaihtuvat pelin edetessä erikoisempiin keksintöihin, kuten laavapistooliin ja lentäviin tappajarobotteihin.

Muut ongelmat ratkaistaan monenlaisilla härveleillä. Haikaloja kuhisevan lammikon voi jäädyttää umpeen (tai sulattaa, jos jää peittää vedenalaisen tunnelin). Sähkölassolla raahataan laatikoita ja dynamolla annetaan virtaa erilaisille sähkölaitteille. Ykkösosan magneettitossut ja heittokoukku ovat edelleen mukana. Klassinen kopterireppu on vaihdettavissa suihkumoottoriin, jolla sankarit leijailevat yläilmoihin. Uusi kätevä lentolaite on riippuliidin, jolla voi liitää pitkiäkin matkoja.

Rämäpäistä kaveriaan fiksumpi Clank antaa robottiapulaistensa hoitaa likaiset työt Oddworld-pelien tyyliin. Apurit rakentavat siltoja, nostavat esteitä ja puolustavat pikkuruista sankaria. Nämä hidastempoisemmat aivopähkinät ovat mukavaa vaihtelua muiden kenttien rymistelylle.

Pelattavuudessa ei ole vakavia vikoja. Kätevään pikavalintaympyrään voi valita kahdeksan laitetta, mikä on usein tarpeeksi. Ainoa suoranainen moite on kamera, jonka toivoisi kääntyvän sukkelammin varsinkin tulitaisteluissa. Kätevä kartta eliminoi pattitilanteet tehokkaasti. Se tekee aina selväksi mitä on tekemättä, ja missä ei ole vielä käyty. Ratchet & Clank 2 etenee edeltäjäänsä suoraviivaisemmin. Ne kerrat, jolloin eteneminen tyssää jonkin härvelin puuttumiseen, ovat hyvin harvassa. Useimmat planeetat voi tutkia kokonaisuudessaan jo ensimmäisellä vierailulla.

Bonuksia ja minipelejä on tarjolla päiväkausiksi. Kätketyt platinapultit löytääkseen kentän jokaisen nurkan saa tutkia kahteen kertaan. Kaikelle arvotavaralle löytyy onneksi käyttöä, joten arvotavaran metsästys on oikeasti tarpeellista. Kalleimpiin leluihin tarvittavat rahat voi hankkia monesta paikasta: taisteluareenan palkkiot ovat kohtalaisia, ja erämaasta löytyy monenlaista arvotavaraa. Loistavat minipelit lainaavat ideoita mm. Wipeoutista ja War of the Monstersista. Kokonaan oma alipelinsä on avaruusräiskintä, johon myös kuuluu uusien varusteiden kerääminen. Avaruudesta kerätyillä mineraaleilla alukseensa voi ostaa uusia aseita tai uudet suojakilvet.

Ratchet & Clank 2 on kaikin puolin komeasti toteutettu seikkailu. Horisonttiin asti ulottuvat maisemat ovat aina komeaa nähtävää. Varsinkin uudet asteroidikentät ovat huvittavan näköisiä. Vihollistyypit vaihtelevat futurististen kaupunkien roboteista dyyniplaneetan hiekkamatoihin. Pelimoottori mässäilee komeilla tehosteilla ja lähes kaikki tarpeeksi pieni rekvisiitta voi tuhoutua taistelussa. Perinteiset visuaaliset ongelmat loistavat poissaolollaan.

Kuten odottaa saattaa, myös ääninäytteleminen on erinomaista. Dynaamisen kaksikon toilailut ovat edelleen huvittavaa katsottavaa. Muita persoonallisia hahmoja tulee vastaan jokaisessa maailmassa. Piirrosmaisen törmäilyn sivussa leukaillaan moraalittomien suuryhtiöiden ja jenkkien hölmön viihdekulttuurin kustannuksella. Toimivan äänimaailman ainoa heikkous ovat samaa säveltä pienin muutoksin toistavat musiikkiraidat.

R&C2 on onnistunut jatko-osa. Vaikeustaso on kohdallaan, eikä pelattava lopu lyhyeen. Pääjuonen parissa pitäisi kulua helposti parikymmentä tuntia. Hehkutuksen vastapainoksi tekijöitä voisi ruoskia vanhan lämmittelystä, ellei paketista löytyisi yksi vuoden nautittavimmista peleistä. Loppuvuoden tasohyppelyistä Jak II on se parempi ja persoonallisempi. Ratchet & Clank jää hyväksi kakkoseksi, mikä ei ole yhtään huono sijoitus.