Pystytkö pistämään Nintendoa paremmaksi? – Arvostelussa Super Mario Maker 2

Ikonisen putkimiehen taivalta juhlistanut Super Mario Maker nousi Wii U:n klassikoksi. Rajattoman kokoinen seikkailu jätti Nintendon silmissä kuitenkin vielä parannettavaa, joten kakkososa tuo tullessaan niin tarinatilan kuin lisää nikkaroitavaakin.

Wii U:lle ja Nintendo 3DS:lle vuonna 2015 julkaistu Super Mario Maker ponnahti nopeasti pelaajien suosikiksi. Teos tarjosi pelaajille vapaat kädet luoda omia Mario-seikkailuja ja -kenttiä, mikä sai kotisohvien pelureiden mielikuvituksen hyrräämään. Siinä missä osa rakenteli seesteisiä tasoloikkahetkiä, myös äärimmilleen kiristettyä vaikeusastetta janonneet saivat osansa. Vaikka paketti tuntui tarjonneen kaikille jotain, Nintendolle jäi hihaan vielä niksejä. Super Mario Maker 2 tuo mukanaan tarinatilan sekä lisää palikoita.

Switchille julkaistu Super Mario Maker 2 jatkaa edeltäjänsä linjalla, mutta samalla se tuo uusia tuulia. Tärkein lisäys on simppeli tarinatila, joka antaa verukkeen erilaisten valmiskenttien läpäisemiselle. Yksinkertainen juonikuvio kytkeytyy tutun prinsessalinnan ympärille, sillä vastavalmistunut pytinki katoaa varomattoman koiran temmellyksen myötä taivaan tuuliin. Peachin majapaikan uudelleenrakennus vaatii paitsi ahkerien rakentajien nikkarointia mutta myös mammonaa, jota kertyy tilille valmiita kenttiä läpäisemällä. Matkan varrelle mahtuu yli 100 tasoa, jotka ovat paitsi laadukkaita sekä erilaisin vivahtein luotuja. Yhtäällä hyppiminen voi olla kiellettyä, kun taas toisaalla täytyy kerätä tietty määrä kolikoita. Vaatimukset tuovat perinteisiin tasoloikkatehtäviin roimasti lisää mielenkiintoa.

Pelin valmiit kentät tarjoavat mainion otannan erilaisiin nikseihin sekä sarjan historiaan. Jokainen taso edustaa jotain retro-Marion tyyliä. Siinä missä NES:in Super Mario Bros. on kaikessa ytimekkyydessään todella simppeli, esimerkiksi modernimpi New Super Mario Bros. U tuo mukanaan monipuolisuutta. Kaikista tuorein lisäys on Wii U:lle julkaistu Super Mario 3D World, josta on saatu mukaan muun muassa iki-ihana kissapuku sekä ruudun läpäisevät Bullet Bill -luodit.

Kenttiä loikkii läpi mielellään, vaikka tarinatilan juonikuvio onkin äärimmäisen simppeli. Uusien tasojen suorittamisesta palkitaan rahasäkillä, jolla saa ostettua linnaan uutta nikkaroitavaa. Prinsessan linna ei Rooman saati Olkiluoto 3:n tavoin valmistu päivässä, vaan rakennustyössä kuluu aina muutama tovi, joita mitataan läpäistävillä tasoilla. Järjestelmä tuntuu hitusen ylimääräiseltä, sillä Nintendon oivallisia tasoja läpäisee mielellään jo pelkästään haasteen takia. Kun pytinki on viimein valmis, jäljellä on yhä lukuisia kenttiä läpäistäväksi. Näiden pariin palaa mielellään vielä pitkän aikaa!

Kun japanilaisyhtiön omat luomukset on viimein pompittu läpi, on aika siirtyä lisähaasteisiin. Verkko on pullollaan pelaajien luomia kenttiä, sillä valikoimassa piisaa haasteita useamman miljoonan tason edestä. Valikoima on laadullisesti toki värikäs ja vaihteleva, mutta suurin osa haasteista tarjoaa silti lystikästä tekemistä.

Super Mario Maker 2 ei ole kuitenkaan pelkästään tasoloikkaseikkailu. Mikäli noin viiden tunnin juonikuvio jättää nälkäiseksi tai tuntuu muutoin vain tympeältä, teos päästää pelaajat rakentamaan tyystin omia kenttiä. Monipuoliset nikkarointityökalut mahdollistavat lähes rajattomasti erilaisia variaatioita. Rakentaako kepeä ja suoraviivainen retrokenttä, vai pitäisikö lyödä luu pelaajien kurkkuun ja asettaa matkalle sellainen määrä ansoja, että maalisuoralle pääseminenkin on lähes mahdoton tehtävä? Molemmat onnistuvat käden käänteessä simppeleiden työkalujen avulla!

Prosessia helpottavat lukuisat tutoriaalit. Humoristiseen kerrontaan luottavat esittelypätkät käyvät läpi ominaisuuden kerrallaan, minkä jälkeen työkalupakkiin on helppo tarttua. Matkan varrella näytetään niin vaihtoehtoiset suorituskriteerit, vihulaiset kuin ihan perusteetkin. Opastus tekee seikkailusta sopivan myös Mario-maailmaan vasta loikkaaville.

Vaikka teos tarjoaa periaatteessa rajattomasti hilpeää tekemistä, lievän parjauksen aihekin mahtuu mukaan. Kenttäeditorin uutuuslisä Super Mario 3D World on harmillisen erillään muista teoksista, sillä tilaan siirtyminen tai siitä pois lähteminen tarkoittaa aina koko luomuksen nollaamista. Ratkaisun ymmärtäisi, jos kolmiulotteisten tasojen väsääminen onnistuisi, mutta integraation puuttuminen on lievä miinus pelkästään sivustakuvattuihin kenttiin tyydyttäessä.

Onneksi murhe on pieni, sillä teknisesti Super Mario Maker 2 on erinomainen. Teos rullaa sujuvasti niin telakassa kuin tien päälläkin. Testisessioiden aikana en huomannut minkäänlaista eroa pelityylistä riippuen, joten Nintendon voi todeta jälleen hallinneen konepuolen erinomaisesti. Jopa lievä pelko Switchin sopivuudesta rakenteluun katoaa hetkessä, kun Joy-Coneilla liikkuminen onnistuu moitteitta myös editorissa. Wii U:n ja Nintendo 3DS:n kosketusnäyttöjä ei tule ikävä missään vaiheessa. Toki silti on sanottava, että tekeminen on nopeinta ja helpointa silloin, kun konsoli on kannossa mukana, sillä onhan kosketusnäytön sohiminen väsäämisessä helpointa.

Super Mario Maker 2 on mainio lisäys Switchin pelikirjastoon. Se tarjoaa loputtomasti tekemistä, minkä lisäksi tarinatilan lyhyt pyrähdys on erilaisine maailmoineen monipuolisinta Mario-loikintaa aikapäiviin. Lopputulos on hilpeä, iloinen ja erityisesti rakentamisen iloa korostava kokonaisuus, joka saa taatusti lukuisia pelaajia innostumaan omasta kenttäsuunnittelusta. Super Mario Maker 2 voi hyvinkin olla tulevaisuudessa kenties jopa keskeisin nimike, jonka pelintekijät mainitsevat inspiraationlähteekseen. Sitä se on nimittäin minullekin.

Saatavilla: Switch
Ikäraja: PEGI 3