Psychonauts

23.02.2006

Pleikkarille riittää tasapaksuja tasohyppelyjä mutta nyt on vaihteeksi tarjolla peli, joka saa väännettyä kuiviin puristetusta genrestä irti edes jotain uutta. Psychonauts on muun muassa Grim Fandango ja Day of the Tentacle ?peleistä tutun Tim Schaferin taidonnäyte, ja erityisesti ulkoasultaan se näyttää erilaiselta kuin mihin yleensä on totuttu.

Psychonautsin kierolla huumorilla höystetty juoni on varsin korkealentoinen. Pelin päähenkilö on nimeltään Raz ja tapahtumapaikkana on psyykkisiä kykyjä omaavien ihmelapsien kesäleiri. Tuntematon voima on tylsistyttänyt lasten mielet haltuunsa, ja Razin täytyy palauttaa lapset ennalleen sukeltamalla heidän mieliinsä.

Tavallisista tasohyppelypeleistä Psychonauts eroaa mukaan ujutettujen pulmaelementtien kautta, vaikka suurin paino onkin tutussa kiipeilemisessä, hyppimisessä ja esineiden kokoamisessa. Seikkailun edetessä Razin psyykkiset voimat kasvavat ja käytettäväksi aukeaa uusia työkaluja. Pelin eri hahmojen mielissä sijaitsevat kentät ovat avoimia vapaasti seikkailtaviksi, ja vaikka ne eivät näennäisesti paljon eroa tyypillisten tasohyppelyjen vastaavista, psykedeelisessä sisäavaruudessa voi tapahtua mitä tahansa.

Psychonautsin heikkoutena voi pitää lähinnä sen helppoutta ja verraten lyhyttä kestoa. Pelin viehätys perustuukin pitkälti sen outoihin maailmoihin ja hahmoihin. Toisaalta, kenttiä koluamalla niiltä tuntuu löytyvän aina uusia yllätyksiä. Psychonauts ja eriskummallinen visuaalinen tyyli jakaa varmasti mielipiteet, mutta niille, jotka ovat kyllästyneet tavanomaisiin ja toinen toisiaan muistuttaviin, varman päälle pelaaviin tusinapeleihin, on tarjolla todellinen seikkailu.