Paluu klassikoiden täyteiseen menneisyyteen – arvostelussa Metroid: Samus Returns

Klassikkoasemansa ansainnut Metroid-sarja on viettänyt hiljaiseloa, vaikka fanit ovatkin ruinanneet lisäseikkailtavaa tämän tästä. Ratkaisu paljastui menneisyydestä, kun Game Boy -klassikko Metroid: Return of Samus uusittiin nykyajan standardeille sopivaksi mestariteokseksi.

11.11.2017

Mikäli faneilta kysytään, Nintendo on istunut Metroid-sarjansa päällä aivan liian kauan. Taannoin julkaistu spin-off Metroid Prime: Federation Force ei onnistunut kuin keskinkertaisuudessaan, mutta eihän siltä nimestään huolimatta mitään odotettukaan. Onneksi ala-arvoinen viritelmä oli pelkkä ohilaukaus, sillä Samus Aranin haikailijoiden kissanpäivät ovat vasta alkamassa. Switch saa tulevaisuudessa Metroid Prime 4:n, mutta sitä ennen on aika palata sarjan juurille. Metroid: Samus Returns asettelee palaset 90-luvun klassikkojen tyyliin.

Metroid: Samus Returns on päivitetty tulkinta vuonna 1991 julkaistulle Game Boy -klassikko Metroid II: Return of Samusille. Teoksen historiaa on kohdeltu samaan aikaan hellästi ja rohkeasti: uusioversio ei vaikuta tuttuudestaan huolimatta yli 25 vuotta vanhalta. Sivusta kuvattu seikkailu luottaa sarjan tuttuihin nikseihin – eli lähinnä päähenkilötär Samus Aranin pukuun – tuntumatta kuitenkaan hetkeäkään muinaiselta.

Samusin paluu perustuu räiskimisen ohella seikkailuun, tutkimiseen, etsimiseen ja oivaltamiseen. Pelimaailma on täynnä salaisuuksia ja kiinnostavia paikkoja, mutta harmillisesti suurin osa onkaloista on seikkailun alkumetreillä saavuttamattomissa. Kunhan matkaa on kertynyt, aukeaa pukuun uusia ominaisuuksia. Näiden avulla aukeaa uusia ovia ja reittejä asun kehitysosien luokse. Vaikka jokaisen mysteerin bongaaminen ei ole helppoa eikä tarpeellista, löytämisen ilo viehättää jokaisella kerralla.

Tutkimusmatkailun ohella aika kuluu räiskiessä. Maailma on täynnä epämieluisia örvelöitä, joiden tuhoaminen on koko matkan alkuperäinen idea. Samusin kädessä oleva tykki räiskii metroidvaniamaisessa hengessä vain sivuttain ja viistoon, mutta liipaisinta hyödyntämällä saa käyttöönsä kaikki loputkin ilmansuunnat. Tarkan sihtaamisen ongelma on kuitenkin siinä, että tällöin ei yksitattisen konsolin puutteista johtuen voi liikkua laisinkaan. Alkuun hankalalta vaikuttavaan systeemiin tottuu onneksi varsin nopeasti. Kokonaan uusi ominaisuus on sankarittaren kyky moukaroida lähestyvää vihollista vastapalloon. Ajoitukseen perustuva lyönti osoittautuu matkan varrella kultaakin kalliimmaksi.

Taisteluiden mielekkyyttä lisää vihollisten tiputtamat tarvikkeet. Seikkailijan arki on harvoin turvallista, joten terveysmittari ottaa osumaa milloin mistäkin lipsahduksesta tai turhan optimistisesta yrityksestä. Vihollisilta onneksi saa terveyttä ja ammuksia matkan jatkamiseksi.

Siinä missä rivikonnat kaatuvat helposti ja murheitta, pomotaistoihin on syytä varautua huolella. Taisteluiden vaikeusaste on selvästi muuta peliä korkeammalla, mutta haaste ei tunnu missään vaiheessa kohtuuttomalta. Mäiskeiden pituuskin on sen verran kohtuullinen, ettei tallennuspisteeltä ravaaminen revanssia varten ole puiseva kokemus.

Samusin tuorein seikkailu on visuaalisesti komeaa katsottavaa. Puitteet ovat pikkunäytölläkin ihasteltavat ja selvät, joten salakäytävät sekä muut jemmat eivät jää alustavalinnan takia huomaamatta. Värejä on käytetty scifi-henkeen sopivasti, mikä tekee maailmasta kauniin paikan. Myös äänimaailma ajaa asiansa ilman sen suurempia murheita.

Metroid: Samus Returns on hieno, viihdyttävä ja mainio 2D-seikkailu sarjan jatkeeksi. Vaikka kyseessä on ensimmäinen kaksiulotteinen seikkailu yli vuosikymmeneen, tuntuu sen pelaaminen kuin tauko olisi ollut vain murto-osa todellisesta viivästyksestä. Mikäli rauhallinen tutkailu, salakäytävien metsästys, tunnelmallinen toiminta ja nokkelat pelipulmat viihdyttävät, Metroid: Samus Returns kannattaa poimia loppuvuoden peli-iltojen viihteeksi. Lopputulos toimii niin sarjan konkareille kuin keltanokillekin.

Saatavilla: Nintendo 3DS
Ikäraja: PEGI 7 (väkivalta, kauhu)

Lisää luettavaa