MX Vs. ATV Reflex

03.03.2010

Extreme-prätkäilypelisarja MX vs. ATV on jatkunut jo vuosia. Suomessa se on ollut etenkin PS2:lla todella suosittu. Edellinen 360-sarjan peli MX vs. ATV Untamed oli pettymys – kohtuullinen, mutta selvästi ensi yritelmä uusilla alustoilla. Onkin hauska yllätys, että uusi Reflex parantaa sarjaa monella osa-alueella.

Mitä olisi extreme-moottorointi ilman hurjia temppuja? Trikkien tekeminen on pelissä melko yksinkertaista: oikeaa analogitikkua eri suuntiin liikuttamalla pelaajan ohjastama katukiitäjä tekee ilmalennon aikana komeita temppuja. Näyttävyydestä huolimatta ilmalennot tuntuvat koko ajan hieman väkisin mukaan ympätyiltä, eikä trikkikisoja siksi jaksa pelata pitkään.

Kilpa-ajamisessa MX vs. ATV pääsee loistamaan. Pelin lisänimi Reflex tulee sen uudesta ominaisuudesta: pelaaja ei ohjasta vain kulkuvälinettään, vaan myös ajoneuvon kuskia oikealla analogitikulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mutkiin voi leikata tiukemmin, ja hypyn jälkeen kaatumaisillaan olevan prätkäkuskinsa voi pelastaa kuiville vetämällä tikkua oikeaan suuntaan. Kilparadat ovat hyvin suunniteltuja, ja maastot muuttuvat ilahduttavan aidosti kisojen edetessä.

Valitettavasti ajoneuvojen käyttäytyminen on paikoin varsin omalaatuista. Välilllä isommillakin maastomönkijöillä tuntuu suorastaan lentävän hyppyristä, kun taas pienemmällä prätkällä ponnistus lässähtää. Ilahduttavasti tekoälyn ohjaamat kuskit tekevät inhimillisen oloisia virheitä: vahingonilo on taattu kun kiitää kolmantena kisassa ja näkee kärkikaksikon törmäilevän kaarteessa, niin että itse pääsee kiitämään ohi.

Ainoa suurempi marmattamisen aihe on pelin metalliin painottuva musiikkivalikoima, joka raastaa hermoja jo ensimmäisen kisan jälkeen. Tusinapomppumetalli on kamalaa kuunneltavaa. Lisäksi graafisesti peli on omituinen sillisalaatti: ajotilanteessa se näyttää mukiinmenevältä, mutta välianimaatiot, kuten ennen kisaa lähtölaskennan suorittavat grid-girlit, ovat kökösti toteutettuja. Myös vapaa-ajotila on täysin turha.

Tärkeintä kuitenkin on, että Reflex on ajopeli, joka koukuttaa. Sen heikkoudet eivät haittaa pelikokemusta liikaa, ja sen ratamallinnus on kohdillaan.

PÄÄSTÖTODISTUS
Hyvä ja hauska ajopeli.

– Jarkko Fräntilä