More Brain Training from Dr Kawashima: How old is your Brain?

22.08.2007

Ilmestyessään vuosi sitten Dr. Kawashiman Brain Training tarjosi käsikonsoleihin aivan uudenlaisen pelikokemuksen. Peli opetti, että matemaattisten ja kognitiivisten tehtävien ratkaisu voi olla todella hauskaa. Samalla Nintendo onnistui tavoittamaan marginaalisempia pelaajaryhmiä. Eläkeikäisten ilmestyminen lehtien sivuille DS:t käsissään oli mitä parhainta mainosta pelille.

Nyt intoa puhkuva tohtori Kawashima on taas täällä. More Brain Training from Dr Kawashima: How old is your brain? -pelissä herra tohtori treenaa pelaajan aivoja yhdentoista uuden harjoituksen avulla. Aivojen ikää testataan kolmella tehtävällä kerrallaan. Pelin rakenne, tehtävät, aivoikätesti ja sudoku on toteutettu vanhaan tyyliin. Iso osa tehtävistä onkin vain alkuperäisten harjoitteiden muunnelmia.

Uutuuksina mukana ovat virtuaalipianotaituruus- ja sanojen muodostustehtävät, joskaan ne eivät kuulu pelin parhaimmistoon. Audiovisuaalinen ilme on liiankin samanlainen alkuperäisen kanssa. Vaikka peliteollisuuden monet menestykset rakennetaan kertauskulttuurin varaan, jatko-osalta odottaisi piirun verran enemmän. Lisäksi ääneen puhutut harjoitukset toimivat edelleen huonosti. Pelissä on myös yksi kummallisuus. Pelaaja voi valita, tekeekö ääneen lausuttavia harjoituksia vai ei. Hiljaisessa moodissa pelaajan oletetaan kuitenkin kuulevan lausuttavia sanoja tai säveliä. Julkisilla paikoilla pelistä ei tahdo kuulla mitään.Virtuaalipianonsoitto ilman ääntä on tylsää ja sanantunnistuspelin tekeminen käytännössä mahdotonta.

Yllätyksettömyys ja lievä toisto eivät tarkoita sitä, etteikö peliin uppoutuisi helposti tunneiksi. Tohtori Kawashiman minimalistinen motivointi tempaa mukaansa myös jatko-osassa, pitkistä jaaritteluista ja kaavamaisuudesta huolimatta. Pelattavaa riittää viikkokausiksi, ja halutessaan aivojumppailusta voi pitää tauon Germ Buster -pelissä. Jos ei muuta, tästä oppii ainakin sen, että Bejeweled tai Tetris-tyyppisten pelien parissa aivot lepäävät.

PÄÄSTÖTODISTUS
Aivoja kutkuttava peli uudistaa pelikulttuuria.