Mercenaries 2: World in Flames on jatkoa kolme vuotta sitten ilmestyneelle Mercenaries: Playground of Destructionille. Kuten edeltäjänsäkin, tämä jatko-osa sijoittuu avoimeen maailmaan, jossa pelaaja voi juoksennella ympäriinsä vapaasti ja suorittaa tehtäviä eri tahoille. Viimeksi seikkailtiin Pohjois-Koreassa. Tällä kertaa ollaan lähitulevaisuuden Venezuelassa, jossa tulehtunut tilanne laukeaa avoimeksi sodaksi. Jos sattuu olemaan häikäilemätön ja taitava palkkasotilas, moisessa ympäristössä voi ansaita hyvin – ja juuri siihen saumaan peli iskee.
Pelaaja ohjastaa yhtä kolmesta eri pelaajahahmosta, joilla on hiukan eri ominaisuudet. Käytännössä erot ovat lähes mitättömiä, sillä kaikilla hahmoilla pelaaminen tuntuu suunnilleen samalta. Pelaaminen koostuu siitä, että pelaaja juoksee, ui, ajaa ja lentää eri puolilla pelialuetta ja ammuskelee asioita. Tarjolla on koko joukko erilaisia ajoneuvoja, ja pelialue on kiitettävän suuri.
Pelin varsinainen vetonaula on, että suunnilleen kaiken voi tuhota. Pelaaja voi kutsua tykistökeskityksiä ja ilmaiskuja. Käytettävissä oleva arsenaali on kattava, ja massiiviset räjähdykset ovat näyttäviä. Toisin kuin aiemmin, pelaaja ei kuitenkaan voi hoidella näitä pelkällä rahalla, vaan iskuissa käytettävät aseet täytyy ostaa tai varastaa itse, ja pommituksista vastaava hävittäjä tarvitsee sekä pilotin että polttoainetta toimiakseen. Pelaaja joutuu muutenkin värväyshommiin, sillä myös pelissä käytettävä kuljetushelikopteri tarvitsee pilotin, ja kaikenlaisiin korjauspuuhiin tarvitaan mekaanikko.
Mercenaries 2 on ihan hauskaa rytinää, mutta kömpelö ohjaus ja suoraviivaiset tehtävät eivät oikein innosta. Myös pelin vaikeustaso tuntuu kummalliselta: jos pelaaja haluaa kuolla, se vaatii jo melkein yrittämistä. Keskinkertainen grafiikka saa kaikki paikat näyttämään samalta.
Puutteista huolimatta peli ei ole täysin toivoton. Toiminnan ystävät tuskin pettyvät siihen, ja räjähdysten estetiikka on hyvin hallussa. Mutta kun räjähdykset eivät enää tee vaikutusta, jatkuvia heikkouksia ei voi olla huomaamatta. Silloin on vain pakko hyväksyä pelaavansa hyvin keskinkertaista peliä. Peliä voi onneksi sentään pelata saumattomasti yhteistyössä kaverin kanssa, ja se parantaa kokemusta merkittävästi.
PÄÄSTÖTODISTUS
Suunnilleen tämän mittainen lauseke ilman pistettä