Medieval: Total War

14.09.2002

Shogun: Total War on saanut jatko-osan, joka on nimetty mielikuvituksellisesti Medieval: Total Wariksi. Pelin tapahtumat sijoittuvat keskiaikaiseen Eurooppaan, ristiretkien ja saraseenien aikaan. Aikaan, jolloin todistettiin mm. Turkkilaisen imperiumin nousu ja Konstantinopolin lopullinen tuho. Medieval: Total War antaa pelaajalle tuntumaa siitä, miltä näyttivät keskiaikojen suuret taistelut, joissa kansat taistelivat milloin mistäkin päin tulevia valloittajia vastaan. Luvassa on niin reaaliaikaista- kuin vuoropohjaistakin strategiaa sisältävä pelielämys, joka vetäisee pelaajan mukaansa, eikä päästä vähällä irti.

Medieval: Total War päästää pelaajan peräti kahdentoista maan johtoon. Jokaisella maalla on omat vahvuutensa, joten jokaisella maalla pelaaminen tarjoaa periaatteessa erilaisen pelikokemuksen. Erilaisia sotilasyksiköitä on pitkälti yli sata, joten taisteluissakin vaihtelua on enemmän kuin tarpeeksi. Pelimooditkaan eivät lopu kesken, sillä pelaaja voi ottaa osaa useisiin kampanjoihin sekä erilaisiin yksittäistaisteluihin. Osa kampanjoista ja taisteluista perustuu myös keskiaikojen tunnetuimpiin kahakoihin, kuten satavuotiseen sotaan ja hastingsin taisteluun. Niin, ja onhan mukana karttaeditori sekä mahdollisuus ladata uusia kenttiä netistä, joten pelattavaa riittää useiksi sadoiksi tunneiksi.

Peli siis pitää sisällään niin vuoropohjaista- kuin reaaliaikastakin strategiaa. Vuoropohjaista strategiaa harjoitetaan kartalla, jossa siirrellään omia yksiköitä paikasta toiseen, rakennetaan omiin provinsseihin uusia rakennuksia, koulutetaan sotilaita ja hoidetaan valtakunnan taloutta. Pelaaja voi myös solmia liittoutumia muiden valtakuntien kanssa, lähettää salamurhaajia vihollisen leiriin tai pistää vaikkapa papin käännyttämään vääräuskoisia. Tekemistä siis löytyy varsin kiitettävästi. Mikäli omat ja vihollisjoukot sattuvat samaan paikkaan samanaikaisesti, on tuloksena taistelu. Taistelun voi antaa tietokoneen ratkaistavaksi tai joukkoja voi komentaa omakätisesti. Pelaajan johtamat taistelut sujuvat usein huomattavasti paremmin kuin tietokoneen pikamätöt, joissa omat joukot tuntuvat kärsivän vähän turhankin paljon tappioita.

Sitten voisimmekin paneutua taisteluihin vähän tarkemmin. Medieval: Total Warin taistelut eivät ole parillakymmenellä hikisellä yksiköillä käytäviä pikku välikohtauksia, vaan parhaimmillaan ruudulla vilistää useampi tuhat sotilasta. Suoralla rynnäköllä ei pelissä pärjää, vaan erilaiset taktiikat ovat valttia, sillä taitava strategi pystyy voittamaan huomattavasti omaa joukkoa suuremmankin vastustajan. Toisaalta, huonosti toteutettu hyökkäys tai puolustus saattaa pettää vaikka vastassa olisi selvästi heikommat vihollisjoukot. Silloin tällöin pelaaja voi joutua myös ”linnataisteluihin” joko hyökkäävänä tai puolustavana osapuolena. Linnataisteluissa ei kuitenkaan ole kunnon fiilistä. Linnat ovat lähinnä parin muurin ja vartiotornin yhdistelmiä. Linnojen tuhoamista varten on olemassa myös erilaisia katapultteja, joilla muureja ja torneja voi tuhota. Muurien hajottua peli muuttuukin nopeasti perinteiseksi taisteluksi ja näin linnojen merkitys jää aika vähäiseksi.

Taisteluiden tuoksinnassa on otettava huomioon mm. sää, maastonmuodot sekä yksiköiden välinen tasapaino, jolla tarkoitetaan, että esimerkiksi ratsuväki on niittää jousiampujia kuin viljaa, mutta keihäillä varustetut sotilaat tekevät ratsuväestä metvurstia. Miltei jokaisella yksiköllä on siis omat vahvuutensa, joita pelaajan on opittava hyödyntämään. Myös yksiköiden sijoitteluun kannattaa panostaa. Vain täysi hullu laittaisi ampuma-aseilla varustetut sotilaat etulinjaan ja näin pois päin. Korkeuserotkin on otettava huomioon, sillä korkeammalla olevalla armeijalla on huomattava etu puolellaan. Korkealla kukkulalla päivystävät jousimiehet saavat huomattavan edun kylväessään kuolemaa lähestyvän jalkaväkijoukon niskaan ja viholliset joutuvat taapertamaan ylämäkeen, joka kuluttaa heidän kuntoa. Pelaaja voi tehdä myös väijytyksiä tai pyrkiä saamaan jokin yksikkö vihollisarmeijan selustaan. Tällaiset yllätyshyökkäykset syövät vastustajien moraalia ja ne tekevät paljon tuhoa vihollisarmeijalle.

Pelin kontrollit toimivat pääosin samoin kuin Shogunissakin, joten pelisarjan aiempien osien pelaajat tuntevat olonsa kotoisaksi heti ensi hetkistä lähtien. Pieniä muutoksia ja parannuksia kyllä on, mutta ei mitään kovin merkittävää. Pelisarjan uudet ystävätkin pääsevät peliin sisälle tahkoamalla läpi paketista löytyvät tutorialit. Nämä tutorialit opettavat taistelut melko tarkasti, mutta karttanäkymän käytöstä opetetaan vain perusteet, joten pelaaja joutuu turvautumaan manuaaliin tai itseopiskeluun yrittäessään oppia karttanäkymän käytön viimeisimmät salat.

Tietokoneen tekoäly on erittäin hyvää. Jo helpoimmallakin vaikeustasolla saattaa tulla pieniä ongelmia ja mitä korkeammalle vaikeustasolle mennään, sitä vaikeammaksi kansakunnan johtaminen tulee. Viholliset käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen pelaajan tekemät virheet ja kapinamielialaakin esiintyy todella paljon. Myös taistelutilanteissa tekoälyltä saa kunnon vastuksen, sillä se osaa käyttää hyväkseen maastoa, ilmastoa sekä muita elementtejä, jotka vaikuttavat taistelun kulkuun. Medievalista löytyy myös moninpeliominaisuudet niin netti- kuin LAN-pelejäkin varten.

Medievalin grafiikkamoottori on todellinen mestariteos. Ruudulla jyllää parhaimmillaan pari tuhatta sotilasta yhtä aikaa, eikä peli ala pätkimään kovin pahasti suurimmissakaan taisteluissa. Grafiikka ja animaatiot itsessään eivät ole kovin erikoisia, mikä ei ole ihme, sillä yksityiskohtaiset maastot ja tarkasti mallinnetut sotilaat olisivat tehneet pelistä sellaisen tehosyöpön, että se ei pyörisi jouhevasti edes kireimmillä kisa-asetuksilla lukuja murskaavalla tehomikrolla. Hieman rujot grafiikat eivät kuitenkaan häiritse, sillä massiiviset taistelut ovat upeaa seurattavaa tällaisenaankin. Kaiken hyvän lisäksi grafiikkamoottori piirtää maisemiakin suht. pitkälle, joten kyllä pelin ulkoasussa silmä lepää.

Medievalin äänistä vastannut ryhmä ansaitsee vilpittömän taputuksen olalle. Pelin ääniefektit ovat todella loistavia, taistelutantereet täyttyvät epämääräisistä huudoista sekä miekkojen kalinasta, kun taas rauhalliset tilanteet täytetään lintujen laululla ja muulla rauhoittavalla taustaäänellä. Taisteluiden käynnistyessä rauhallinen taustaääni muuttuu kuitenkin voimakkaaksi rumpujen kuminaksi, joka lisää taistelutunnelmaa entisestään.

Medieval: Total War on loistava piristysruiske muuten varsin yksipuoliseen strategiapelien tarjontaan. Se sisältää monipuolista valtakunnan hallintaa sekä valtavissa mittakaavoissa käytäviä taisteluita, joiden voittamiseen tarvitsee käyttää hiirikäden lisäksi myös aivoja. Kyseessä ei siis ole kevytstrategia, vaan sopivan monimutkainen ja ennen kaikkea monipuolinen strategiapeli. Tässä pelissä on kaikki hyvä oikeilla paikoillaan, eikä valittamisen aiheita juuri löydy.